Det kunde varit värre

Ännu en vansinnigt hektisk dag har flugit förbi. Började med att göra frukost för att sen börja med bokföringen. Kom så långt som att jag skulle stänga häftmaskinen och häftade in ett stift i tummen. Hade scones i ugnen så med äggklockan i handen sprang jag genom häcken in till grannen och berättade om mitt ärende i en kanske lite uppjagad ton. Klockan ringde, jag sprang tillbaka till ugnen, ut med plåten med andra handen, tillbaka till grannen. De hällde på sprit och bände ut den med en tång. På med plåster och tillbaka till frukosten.

Dagen fortsatte sen med en bussresa till en närliggande by och en spruta i armen. Tillbaka till stan. Cyklade hem, lagade vegetarisk köttfärssås med pasta, fixade en massa inför helgen. Stack sen till tandläkaren för att laga ett pyttehål, var livrädd men fick bedövning och tandläkaren var skitrolig. Det tog tjugo minuter men efteråt darrade jag så mycket att jag knappt kunde resa mig.

Nu ikväll har jag lyssnat på en massa nostalgisk musik från fem år tillbaka, städat klart rummet, färgat håret röd-lila som tillsammans med det turkosa mer blev.. brunt med röda skiftningar? Får kolla noggrannare imorgon.

Inatt drömde jag något om en massa höga metallställningar i en skog och en gädda i ett rör som kunde bli arg. Och något om en liten asiatisk tjej och någon jag umgicks med och en lägenhet. Mycket oklart.

För fort

Alltså seriöst, brukar tiden gå såhär snabbt?

Idag har jag hunnit gå på ett typ möte, växla in en gammal femtiolapp, lämna en massa sladdar i butiken på soptippen, skicka en massa traderapaket, cykla i motvind och regn, ha ett telefonmöte med en läkare som, hör och häpna, tog mina problem på allvar. Hämtade även ut tabletter för järnbrist, klippte raklugg hos frisören, fixade reseförsäkring, lämnade fyra kassar kläder på röda korset, masserade Klas, gjorde bokföring i tre timmar, tvättade två maskiner och kollade på Carina Bergs nya program med Mikael Persbrandt. Risken är stor att jag hinner somna innan jag ens hunnit starta gilmore girls.

En herrans massa Norge

Jag älskar när allt är såhär hektiskt. Göra saker i full fart och få en liten stund till återhämtning. Kom hem för några timmar sen efter fem hela dagar i Norge. Först stack jag och mormor till våra släktingar i Fredrikstad. Vi var där rätt mycket om somrarna fram tills jag var fjorton och jag lekte särskilt med dottern till en nästkusin. Sov över där rätt mycket och vi åkte ut med deras båt, kollade på film, flätade varandras hår, hittade på en massa bus, frågade russ efter deras kort och träffade en massa andra från släkten. Minns att mormor sa att jag hade över trettio nästkusiner från Norge varav de flesta bodde i Fredrikstad och lägger man till deras föräldrar, barn osv så blir det en hel drös.

Därefter liftade jag till Oslo vilket bara är ungefär tio mil därifrån. Spatserade runt och insöp denna älskade stad tills Samir slutade på jobbet och the adventure began. Första kvällen lagade vi sojaköttbullar med potatismos och drack seriösa mängder shots som smakade sura äpplen. Därefter blev det en tur på byn där vi nästan hamnade i slagsmål med ett gäng homofober och satte oss sen längst ute på Aker brygge och tittade på utsikten.

I lördags stack vi ut på byn och kollade läget. Från Grönland till kungahuset och till en park där vi tog en massa bilder. Sen lagade Samir sin paradrätt, vi spelade spel och kollade på Patrik 1,5. Därefter stack vi till det obligatoriska rock in och drack tequila i mängder. En av de gamla rävarna från min tid kom dit och vi stack på efterfest hos honom. Så kul kväll, en massa dans och sen målning av en tavla som blev förskräckligt ful.

Morgonen igår började med att vi kollade på klipp med Morgan och Ola-Conny, följt av en lång promenad från efterfesten tillbaka till stan med Samir. Liftade sen till Fredrikstad och körde därefter söderut med mormor. Kom hem till henne vid halv elva och somnade omedelbart.

Idag var jag hos tandläkaren.

Fast snarare

Idag är det mycket troligt att det här händer eftersom jag är och hänger med Samirus Maximus i Oslo.

But more likely..

Turkost hår och festivalsommar

Fick ju som sagt även ett infall och färgade håret turkost för någon vecka sen, mycket tillfälligt dock. Pensionerade även alla festivalarmband igår. Det var tänkt att jag skulle till Falun på sista jobbet som festivalmassör till helgen men det hade blivit Putte i parken all over again, alltså regn varenda dag. Och det orkar man knappast lifta i tjugo timmar för. Men över lag har jobbet gått skitbra. Karlstad började rätt tungt men Gefle metal, Helge å, Kiviks marknad och Emmaboda har varit rätt jäkla speciella, på ett bra sätt. Rik blev man inte men kul var det.

Knäppgök

Eftersom Trigger är väldigt mammig nu för tiden har hon ofta sovplats nära mig. Det innebär att man får ta del av hennes intressanta sovställningar, varsågoda.

Hjärup

Åker man mellan Malmö och Lund ser man den här byn och den har fascinerat mig i många år så det var tid att åka dit. Dom har lite av en ringmjewhr på ena sidan med balkong och allt men jag hittade ingen trappa. Så byn var i princip kullersten, tvärgränder, små butiker och restauranger, spetsiga hus och en farbror som flög drake med en liten unge.

Mycket på en gång

Alltså hur är det möjligt för tiden att gå såhär fort?

I förrgår fick jag för mig att cykla en runda så jag stack ut på ett gammalt militärfält och fotade.

Igår stack jag till Malmö och gick i en massa second hand-butiker. Hittade tre drömplagg och var supernöjd. På vägen tillbaka gick jag genom hela stan då det är Malmöfestivalen och därefter åkte jag till Hjärup och kollade in deras medeltidsinspirerade by.

Idag har jag spenderat varenda minut åt att städa, sortera ut grejer att sälja, ta foto på allt, lägga upp på tradera och i en facebook-grupp, planera en massa grejer, tvätta, gå med hunden, laga mat, och ändå har jag en miljarrrd saker kvar.

Imorgon sticker jag iväg på äventyr och återvänder på söndag. Men underhåller med tidsinställda inlägg tills dess.

Och just det, har börjat följa gilmore girls.

En av sakerna jag säljer, klicka på bilden för att komma till min traderasida

Släktträff

Och igår var det släktträff på ett gammalt slott och på ett utflyktsställe mitt i naturen. Vi saknade bara typ fem personer på mammas sida inklusive bror. En del hade jag inte sett på nästan sju år. Så det blev middag på slottet och fika ute bland en massa backar och stigar. En del av oss gick på promenad och kollade in utsiktsplatserna. Sen tappade jag, en kusin, en morbror och mammas kusin bort oss från resten och råkade ta en mycket längre väg vilket inte gjorde oss så mycket och sen åkte vi hem.

En knapp vecka i Dalarna

Hinner knappt med här, det händer för mycket. Har nu kommit hem från Dalarna. Det blev fem fina dagar med två trevliga herrar. Vi gick på guidad tur nere i Falu koppargruva och lekte på deras museum, åkte till Mora, såg Sveriges högsta vattenfall, gick på mentalvårdsmuseum i Säter, gick på biografmuséet i samma stad som hade historisk vecka och därför spelade en stumfilm med Chaplin till en gammal kantors livepianospelande. Och sist men inte minst gick vi på guidad tur på Karlsborgs fästning. På kvällarna var vi konstant omringad av tyskar, jag spelade fantastisk musik i bilen och vi alla en massa spel i husvagnen. Bra vecka!

Dalarna

Nu är jag, Jocke och Klas på väg till Säter från Mora. Jag är DJ och vi har hunnit med typ fyrtio aktiviteter på tre dagar. Idag blir det mentalsjukhusmuseum och bio "som på gammelmormors tid" med en ackompanjerande pianist.

Och halva Aqua

Och kanske en tidning

Det blev ytterligare en tur bort till festivalen igår. Masserade och masserade tills det blev kallt och hade då hunnit få nittiosju förfrågningar om happy endings. En man var så full att han snubblade över en stol och seriöst ramlade i slowmotion så han stod rakt upp och ner, fantastiskt roligt. Masserade även en man i drakdräkt och en plastmästare som brutit sig in i sin egen husvagn.

Har sovit rätt dåligt de senaste nätterna på grund av förkylningen och detta har gjort att jag haft en ny dröm varenda gång jag somnat om. Vad jag drömde endast igår natt:

Skulle åka buss men var på cykeltur så jag skulle gena genom ett industriområde där alla hade matchande kläder med hatt och gick på led och kastade paket till personen bakom. Viktigt var att jag kom fram till stationen fem minuter innan avfärd så jag skulle hinna dela ut fika.

Var sen i USA och stod i en korridor med en massa trappor men var stressad över att parkeringstiden höll på att gå ut så jag och några tjejer gick ut flera gånger och la på mer pengar.

Jag åkte till en liten ö utanför Grönland och gick till en bar med två tjejer som visade en karta över ön.

Jag åkte tåg till en utbildning där jag skulle va nån typ av instruktör och mötte en massa människor som skulle va i min grupp. Vi kom fram till en massa bryggor över vatten som man skulle korsa snett över hörnen med hjälp av varandra som en whip från filmen "whip it". En av dom kunde göra en massa fågelljud och en annan hade en tävling på gång som vi fick reda på i den stora sovsalen.

Vi hade sen åkt från kursen för att va med i tävlingen och jag stod på walmart och testade en massa röda tiokronors-tröjor från en klädhängare.

Vi blev så hängivna tävlingen att jag och en av tjejerna hyrde en vindsvåning med en massa gamla möbler och inredde med kattleksaker. Men vi blev vräkta och tvingades städa så jag släppte ut en fluga genom det lilla fönstret vid köket.

Och idag färjade jag håret turkost.

Förkyld vecka

Har precis upptäckt den här sidan för att lära sig språk. Väldigt enkla saker som vardagsfraser men att sitta ute i solen och upprepa meningarna för sig själv får en att låta som man tillhör ryska maffian.

Igår började näst sista festivalen för sommaren och jag velade fram och tillbaka ifall jag skulle orka åka dit eller inte med halsonda och allt. Men så blev det, febrig men med kunder non-stop. Försökte åka hem flera gånger men det var överväldigande köer och då är det svårt att säg nej. Gött folk och sol, och alla i sommar som bett mig att ta i hårdare och som jag armbågat så dom nästan gråtit har frågat efter giftermål.

På vägen hem igår körde jag i typ femtio när jag såg en kattunge som stod vid sidan av vägen. Jag körde mot mitten för att inte skrämma den men ett par meter innan jag passerat bestämmer den sig för att korsa vägen. Första gången jag fått panikbromsa.

Idag vet jag inte om jag orkar dra tillbaka till festivalen. Förkylningen spårade ur lite inatt. Bra iallafall att det var nu och inte om en månad för snart händer det grejer i vanlig ordning.

På gränsen till förkyld

Har fightats mot en förkylning i säkert en månad men får nog kasta in handduken och medge att jag är på gränsen till besegrad. Konstigaste förkylningen dock, bara ont i halsen och hosta med feber, inte det minsta täppt i näsan. Har feberfrossat under tre tjocka täcken, i ett varmt bad och ute i solen, allt för att hjälpa kroppen fightas mot alla virus. Och glädjen när man inser att netflix har släppt en ny säsong av Brooklyn nine-nine, kan Andy Samberg vara den roligaste människan nånsin?

Men igår tog jag en behövlig paus och cyklade ut på ett gammalt militärområde och satte mig vid ett träd i solen och tittade på naturen, med gamla 90-talslåtar i öronen. Blondinbella bloggade nyligen om en challenge att skriva ner hundra mål och drömmar man har för framtiden så jag började skriva ner mina, kom bara till trettiofyra men ska fortsätta spåna vid tillfälle. Älskar såna listor, man inser att där alltid finns så mycket saker man fortfarande vill göra.

8 - Storbritannien

Första gången i landet var som cirka elvaåring med familjen i London och jag har ganska vaga minnen av resan. Vi var i Notting hill, gick på museum, shoppade i en massa gigantiska varuhus bl.a. Harrods som hade de godaste citronkakorna, kollade in de klassiska sightseeingställena och sprang genom stan för att leta upp en handväska innan vi skulle till flygplatsen sista dagen.

Andra gången tänkte jag flytta dit. Hade precis kommit tillbaka från Österrike, mina planer för våren hade ändrats och jag hade ingen som helst aning om vad jag skulle göra. Så London lät lockande. Läste på om allt möjligt innan avresan, hittade ett kollektiv ganska centralt och åkte över. Första dagarna fick jag bo hos en fantastisk människa jag känner ända sen konfirmandtider och därefter bar det av mot mitt nya hem. Nytt telefonnummer var fixat, jag hade en massa cv att dela ut, jag började lära känna staden och så hamnade jag i det hemskaste kollektivet nånsin haha. Kan det ha varit åtta andra svenskar, delade rum med tre av dessa och under första kvällen var det fest. Jag blev så oförskämt behandlad att jag två dagar senare flyttade ut och åkte till Liverpool istället. Mysig stad med skön vibe och ett grymt Beatles-museum. Blev utgång under kvällen med två tjejer från hostelet och vi stack till klubben Lennon och grabbarna själva brukade spela på för herrans massa år sen.

Drog sen tillbaka till London och gick på den bästa spelningen nånsin. Finntrolls release-tour för albumet "blodsvept". Nästlade in mig i bandets kretsar och drack ikapp med dessa och själva spelningen var helt galen. Svetten bara rann, det såg ut som att alla tagit en våldsam dusch ihop. Efteråt blev det mer häng, även med förbandet killfloor mechanic på klubbens baksida. Stannade ytterligare några dagar, lärde känna några svenskar, gick på London dungeon och soho, åkte buss åt helt fel håll, kollade in alla möjliga ställen inklusive camden och sen åkte jag hem. Väldigt nöjd med resan över lag.

Gillar landet, städerna, mysighetsfaktorn, britterna och hela grejen. Kanske var det inte rätt att bo just i London men staden är helt otrolig både idag och dess historia. Och I can't wait tills jag får besöka Edinburgh.

Emmabodafestivalen

Har försökt blogga i ett dygn nu men jag vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta Emmaboda. Åkte dit och började massera i tisdags. Blev buss halva vägen och liftande sista biten, åkte bland annat med en dansk mor och son som förvirrat körde rätt ut i skogen innan vi hamnade rätt. Sprang på festivalbussen det första jag gjorde och satte upp tältet i funkiscampen. Kan inte fatta nu i efterhand hur många människor jag masserade och hur många timmar som gick åt att gå runt och snacka med främlingar på hela festivalområdet. Helt galet vad många camp man hängde i och hur många procent av festivalbesökarna man måste snackat med minst en gång. Hann även kolla lite på Markoolio och Dr Alban, en av höjdpunkterna var när Alban hade spelat klart och blev ropad tillbaka ut på scen och sa "om vi ska va helt ärliga,  bra var det inte".

Dag tre var jag så trött att jag liftade tillbaka till skåne för att sova i en riktig säng. Åkte först med två tjejer varav den ena skulle backpacka i Australien och den andra bli barnmorska och sen åkte jag med en familj från mellanöstern som åt godis och snackade om att börja gymnasiet. Resten av biten tog jag tåget. Dagen efter stack jag tillbaka och fortsatte jobba. Fredag och lördag kväll blev det fest deluxe med festivalbussenfolket, där var både nya och gamla och som alltid mycket bra häng. Började med middag, snedfylleglas, suspekta groggar, dans ute i nåt tält, självlysande färg, släpandes på nån vagn med en massa ljus och ett stort fält där alla låg och tittade på stjärnorna. Följande kväll började på liknande sätt fast endast utarbetandet av shotsens tolvstegsmetod och sen musik i timmar som lät som när man försökte koppla upp datorn till internet på nittiotalet. En fantastisk upplevelse att stå och dansa och hoppa runt med hundratals människor till ett ljud man helst velat skrika "stäng av oljudet dååååå" åt, det gick inte att sluta skratta. Sen det mysigaste hänget när vi hittade en luftmadrass och låg i en hög och kollade på alla lampor från spelningen mitt i natten. Klockan fem på morgonen när det började bli ljust var folk i djurdräkter fortfarande ute och dansade.

Igår skulle jag åka hem som reseledare men jag fick fel avgångstid och missade bussen med typ sju minuter haha. Så vi packade ihop grejer och jag gick på skattjakt istället. Hittade bland annat en perfekt hängmatta! Fick sen skjuts hem av tre grymma festivalbussentjejer som var på väg ner mot wacken. Började bli sjukt taggad på att joina fram till att jag såg att det skulle blixtra nästan varje dag.

Fyra dagar tills nästa festival nu, får se vad det blir för äventyr tills dess.

Här skriver du lite information om dig kanske, vad din blogg handlar om och något om dig? Skriv vad du vill eller skriv ingenting alls. Kram HannaVic.se