Ghost

Åh jag älskar när man hittar nya band som är sådär sjukt bra att man bara vill ta en promenad med musik i öronen och njuta fullt ut. Och videon alltså. Brilliant.

Hitta din vinkel

Tänkte damma av den här gamla godingen från när jag bodde i Würzburg. Jösses vad jag saknar att göra film!

17 - Spanien

Tog en liten detour förra sommaren och drog ner till Barcelona. Staden där alla utbildar sig till bartenders. Alltså seriöst, bodde på hostel i ett rum där säkert hälften av rumskompisarna var från typ England och pluggade drinkar hela dagarna. Staden var ganska mysig i sig. Älskade den lilla saluhallen där man kunde köpa fräscha smoothies för en eller två euro i alla möjliga smaker. Stranden var perfekt för strandhäng och det var bara en väldigt chill känsla över allt. Men tyvärr kände jag mig inte alls hemma med folket. Jag har fått känslan när jag är ute och reser eller bor på olika platser att folk dras till olika städer beroende på vilken personlighetstyp de har. Berlin, Oslo, Barcelona, jag har känt igen det på många ställen och jag var (som på så många andra ställen) outsidern.

Flanerade omkring på egen hand. Det bästa jag gjorde var att hyra en cykel för en dag. En riktigt bra cykel och riktigt bra cykelvägar. På väg tillbaka till uthyrningsstället var det en lång britt som gick fram till mig och sa att han tyckte jag var söt. Vi och några till hängde sen under kvällen men det slutade med att jag och han tog en lång promenad och pratade om allt möjligt. Sen var jag inte singel under den tiden så det var jag noga med att berätta, men Barcelona under kvällstid är väldigt magiskt, särskilt för promenader. Lagom med folk och lagom varmt. Och intressanta gränder och parker att upptäcka.

Så absolut ett sevärt ställe om man hittar rätt!

Bloppis

Nu äntligen! Kom med bud förutom på de två sista då priset redan är satt!

Klädpaket stl XS

Klädpaket stl M

Oktoberfestklännings stl M

Scarfsar

Skärp

Klädpaket stl S

Klänning stl S

Rapunzelhår med clips, 40 cm, 500 kronor

Nikon D60 med annat lock framtill. Ingår regntät väska, laddare och enkelt minneskort, 1300 kronor

Städat bland allt jag äger

Shit, har spenderat de senaste två dagarna med att städa rummet och rensa ut en massa gammal skit. Tidigare har jag mest bara sorterat om allting men insåg nu att nej, det finns ingen anledning att spara gamla anteckningsblock från försvarsutbildarna eller träningsregler de två veckorna jag gick hos sjukgymnasten. Gamla böcker jag vet att jag aldrig kommer läsa om, kläder jag tänkt i flera år att "någon dag" fast jag innerst inne vet att det inte kommer hända. Har hittat en massa spännande gamla grejer och alla hårspännen som mirakulöst alltid försvinner så fort man öppnat paketet första gången. Kommer lägga upp en hel del grejer i en bloppis snart!

Före städning:

Efter städning:

Sen undrar ni kanske varför jag tar bilderna med århundradets kanske sämsta mobilkamera när det står en fullt fungerande systemkamera på hyllan. Det är för att american airlines söp bort min laddare i Düsseldorf.

Bra läsning

Tar ofta in nya bloggar att följa och hittar så otroligt mycket inspiration och nya sätt att tänka genom dessa kvinnor. Att introducera dem något närmre känns överflödigt när det är så enkelt att helt enkelt bara klicka sig in på deras sidor genom att klicka på bilderna!

I WANT CANDY

EPIC FAIIL/MURDERESS
DESTRÖYER

FIA TORSTENSSON

ISABELLA LÖWENGRIP

UNDERBARA CLARA

OCH SENASTE TILLSKOTTET: SKOGSRAAH

Toucha toucha touch

Har fått den här låten helt på hjärnan sen jag såg den här i glee igår, jag ÄLSKAR hennes version.

18 - Lettland

Hamnade i Lettland när jag skulle på cykelsemester till Frankrike men istället tog färjan till Finland, träffade mr Whatsoever för första gången och hängde med honom till Tallinn och sen vidare till Riga. Det här är någon av de märkligaste städer jag varit i. När vi anlände och fick en karta på ett hostel började hela staden bli ett enda stort escape room. Hur hittar vi centrum och vart är vi. Jag tror hela kartan var spegelvänd för jag har aldrig haft så svårt att hitta vägen i en så liten stad. Vi mötte en tysk på hostellet som vi drog med ut på stan första kvällen och vi turades om att läsa kartan. Och vi gick i cirkel efter cirkel. Det bästa med hela stan var tanten som stod och sjöng på gatan. Gammal och sliten med en gäll och snabb sång på lettiska. Men hon sjöng bara när folk gick förbi. Så vad gjorde vi? Gick långsamt förbi tills vi kommit så långt att hon slutade sjunga och därefter sakta backade tillbaka tills hon började igen.

Staden som stad erbjöd ett stort fryshus fullt av grisars kroppsdelar. Ungefär lika obehagligt och upplagt för skräckcenarion som att gå till Gittes tygkälla. Ni som varit där vet precis vad jag menar. Den där tysken vi släpade runt på hade för vana att ställa sig nån decimeter från glasrutor och stirra på folk tills de blev obekväma på restauranger och gym. Att korsa gatorna i Lettland är också en höjdpunkt då de tycks ha bytt ut "nu kan du gå"-ljuden på övergångsställena mot ljudeffekterna i stjärnornas krig när de vita troopersarna skjuter laser. Star wars-fans skulle strypa mig för föregående mening. Det gör inget om man råkar hamna i Lettland på genomresa men det är inget jag skulle rekommendera som huvudmål.

Spå wacken

Ytterligare ett tidsinställt inlägg. Sitter med stor sannolikhet på bussen tillbaka mot Sverige nu. Nedregnad, förkyld och trött. Spontana gissningar. Väntar fortfarande på sommaren. Det är alltså nu jag ska gissa framtiden, även om det bara gäller några dagar. Kommer antagligen ha slagit Linus i en massa utmaningar men vunnit att wingwomeana honom med någon tjej jag gissar kommer va från Danmark. Busschauffören kommer ha hetat Fritzl precis som förrförra året. Jag kommer inte glömma någon på en mack men någon kommer skada sig. Det kommer inte va mitt fel. Jag kommer ha skoskav på min högra häl. Jag kommer hitta minst två euro men mitt VIP-pass kommer inte göra att jag träffar några band. Jesperjävel kommer dricka två morgan per dag och klaga på att hans lever går sönder och alla mina resenärer kommer fråga vart festivalbussenstolarna är. Och det kommer bli kramkalas med alla godingar jag inte sett på två år nu!

21, 20 och 19 - Schweiz, Turkiet och Tjeckien

Det känns som att den här kategorin börjar bli lite all over the place men såhär är det. Jag åkte genom Schweiz med tåg och blev alldeles andningstagen, det funkar verkligen inte på svenska, blev breathtaken? Sjöar och berg och mysiga stugor. Min kärlek och samhörighet ligger dock hos Österrike då jag spenderat så mycket mer tid där men i allmänhet kändes det lite mer magiskt. Jag hade gärna jobbat där någon vinter, men eftersom jag endast spenderat tre timmar i Zürich har jag inte tillräckligt med kött på benen för att ge någon rättvis bild av landet.

Turkiet går på samma linje som Grekland och Cypern, men sätts främst då det var där jag lärde mig dyka, och jag minns att hotellet var makalöst bra.

Men här börjar listan ta lite mer seriösa former vad det gäller info, för de resterande länderna på listan nu är i stort sett bara de där jag faktiskt spenderat lite mer tid i eller fallit pladask för. När jag var på väg till Prag förra sommaren stannade tåget i Brno och jag tog det mest impulsiva beslutet att haffa ryggsäcken och springa mot dörren för att stiga av. Hade ändå ingen hostelbokning i Prag och med interrailbiljetten var det sak samma vart jag åkte när. Varm sommarkväll, började leta efter hostel. Folk pekade i alla möjliga riktningar och jag gick och gick. Fram och tillbaka kors och tvärs. Två timmar senare hittar jag ett hostel cirka trehundra meter från där jag började. Men ju svettigare och tröttare man är när man snubblar in på ett hostel desto skönare är duschen och desto bättre sover man på natten. Träffade på detta hostel, för ovanlighetens skull, två svenskar som inte kände varandra. Vi tre hade intressanta diskussioner om religion på nån pub i stan nästa kväll, tog promenader och spårvagnar till en kall men uppfriskande sjö. Vi åt körsbär och gick runt i den mysiga staden. Vi tog en tur i de gamla historiska tunnlarna och tog idiotiska bilder. Det var en otroligt härlig blandning mellan avkoppling och intressanta diskussioner, och roliga samtal om hur man bäst gör om kyrkor till galna hostels.

När jag sen kom till Prag och fick fatt i en karta så jag en annons om en historisk vandring om andra världskriget som skulle starta ungefär tio minuter senare. Satte full galopp genom staden och kom knappt en kvart senare fram till gruppen som precis kommit igång. Och intressant var det! Sommaren tenderar att dra lite väl många turister till denna stad så den kändes sjukt crowded med folk som skulle sälja saker överallt. Hade nu med facit i hand hellre åkt dit under tidig höst eller sen vår, men jag är absolut nöjd med att ha sett staden. Den är mysig och roingivande och nära till alla möjliga städer som Krakow och Berlin. Definitivt sevärt!

Bloppis

För några veckor sen sålde jag ju en massa grejer på loppis här i stan men det var en resväska full med grejer som blev över. Jag har återigen gått igenom mina grejer och insett att det är fler grejer jag tänkt sälja, inklusive en systemkamera (Nikon D60) och eventuellt även en dator, så min plan är att dra igång en bloppis i nästa vecka. Men för att göra det behöver jag veta om ni läsare över huvud taget skulle va intresserade, annars slänger jag upp grejerna på tradera istället. Så kommentera med ett yay om detta är fallet.

Här skriver du lite information om dig kanske, vad din blogg handlar om och något om dig? Skriv vad du vill eller skriv ingenting alls. Kram HannaVic.se