Stilla nyfikenheten

Jag är den typen som alltid tänker att det finns bättre tillfällen att göra saker. Kläder hänger oanvända kvar i garderoben eftersom jag är övertygad om att det kommer dyka upp bättre tillfällen att bära dom, och jag bestämmer mig aldrig för ett yrke att utbilda mig inom eftersom jag ännu inte hittat det som känns hundra procent rätt. Och det här tankesättet kan appliceras på alla möjliga områden i livet under tiden som livet pågår. Att livet är ett smörgåsbord av möjligheter borde vara en välsignelse men får oss istället att fastna i samma spår eftersom rädslan att missa något viktigt får oss att inte agera alls. Ironiskt eftersom det man missar under dvalan är just händelser, nya erfarenheter och lärdomar.
 
Eftersom jag är medveten om min prokrastineringsbenägenhet vill jag därför göra en egen testkategori där jag kastar mig in i områden jag är nyfiken på och skriver om dom. Som en hobbyform av grävande journalistik där jag får stilla min nyfikenhet inom områden jag annars hittat anledningar att prova vid senare tillfällen, som sen aldrig kommer. 
 
En del ämnen kommer vara fullträffar och andra diffusa på gränsen till obekväma, och några man aldrig hade gjort utan den här utmaningen, men det är väl också där hälften av nöjet ligger.
 
 

Kommentera här: