Edinburgh och jakten på flyget

Har ju glömt att skriva om äventyret jag åkte iväg på förra veckan. Tog flyget till Edinburgh. Kom fram rätt sent på måndagkvällen och tog bussen in till centrum. Har aldrig tappat hakan över en stad förut. Från att jag steg av bussen till jag var framme på hostelet kände jag ett enormt lyckorus, hela staden var fantastisk. Nästan overklig.
 
Under tisdagen åt jag frukost på ett väldigt klassiskt skottskt café. Maten smakade förfärligt men det var en annan femma. Gick sen en gratis stadstur med storbritanniens motsvarighet till Rebel Wilson, hon var så rolig att de tre timmarna bara flög iväg. Vi fick se hela gamla stan, höra om Edinburghs historia, se vart J.K. Rowling hittat inspiration till både Hogwarts och karaktärernas namn osv.
 
Under dagen fick jag även hålla i en bergsuv, kolla in shoppinggatan och gå på de konstigaste uteställena. En nattklubb var Frankenstein-inspirerat och i en källarbar gick jag vilse.
 
Dag tre innehöll Edinburgh dungeon och ett cykelköp. Under eftermiddagen började jag cykla söderut, tanken var att ta mig till London. Kom utanför staden, hade varken sovsäck eller tält, och cykeln var den sämsta någonsin gällande annat än stadscykling. Cyklade sammanlagt tre mil på åbäket och det var så tungt att cykeln stannade så fort man slutade trampa. Kom ut till nån liten by och funderade över hur bra idé det egentligen var att fortsätta. Gick till en sportsbar där alla blev eld och lågor gällande vart jag kunde sova, hur jag kunde ta mig tillbaka till stan och om jag hade tillräckligt med växel för bussen.
 
Bussen tog inte cyklar och kände mest att "faaaaaan". "You'll have to bike, love", sa chauffören till mig när desperat undrade hur jag kunde ta mig till Edinburgh. Kom tillbaka och däckade på hostelet. Dagen efter fick jag sålt cykeln efter många om och men. Träffade även en ryss på hostelet som var hemskt rolig, och på kvällen gick jag på en gratis spöktur med en tysk tjej från förra rummet.
 
Ännu en dag senare tog jag bussen till London. Fick bärhjälp till stationen av ryssen and off I went. Tog nästan elva timmar. Hittade hostelet, somnade. Dagen efter vaknade jag vid halv sju och stack till marble arch och shoppinggatorna. Stack vidare till camden town, åkte för att hämta mina grejer på hostelet och de följande fem timmarna innehöll vanvettigt mycket stress, svett och ilska, lång historia. Slutade med att jag missade mitt flyg. Fick vänta tolv timmar på nästa. Tre av dessa spenderades sovandes i en rullstol på flygplatsen. Träffade en trevlig slovak som varit i Alaska över sommaren och köpte en mycket intressant bok så det var okej.
 
Alltså, fem stjärnor till Edinburgh och minst lika många till bartendern i London som gav mig gratis saft för jag missade flyget.
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: