Slovaker och monopol

Och grejen är att jag verkligen försöker hitta tillfällen att blogga men det händer alldeles för mycket.
 
Förrförra helgen liftade jag upp till Oslo. Först med en man som stirrade på mig, sen med min all time-liftarfavorit från Slovakien som kunde ett och annat ord på engelska, något mer på tyska och därefter var google translate vår "vän". Sist men inte minst åkte jag med en man från Ukraina. Väl framme i denna älskade stad mötte jag upp Samir, vi lagade mat, skålade i sura äppel-drinkar och stack ut på stammisstället. Där sprang vi på en av mina gamla godingar och efterfest var givet. Precis som förra gången innehöll detta målning, men denna gång ett försök att rädda vad vi tidigare åstadkommit. Blev rätt bra förutom att jag råkade kasta färg på både fönstret och ett av hans spel. 
 
Dagen efter blev det en promenad in till staden och Samirs jävla arga doktorn-maraton haha. Han har varit så sjukt trött på Oslo ett bra tag nu medan jag suktat och längtat tillbaka. Men det bara försvann. Jag kände mig så nöjd, har inget behov av att bo där igen. Det är fortfarande en magisk stad i mina ögon men jag kan aldrig få tillbaka den där nyfikenheten jag hade när jag flyttade dit för snart tre år sen.
 
Vi fortsatte iallafall sista dygnet på samma spår med utekväll där vi mest stod och tog bilder på folk utanför toan, vilket ledde till fantastiska samtal med fulla norrmänn. Dagen efter liftade jag söderut igen. Först med en gobit som skickade med mig matsäck, sen ett äldre par med vansinnig humor och sist men inte minst två oerhört kristna typer som tog bibelns ord på allvar. Jag tror kvinnan välsignade mig innan jag gick ur bilen.
 
Sen spenderades mycket tid i en by norr om stan, sen hos mormor, sen i föregående by, sen i stan, sen i byn, ja du fattar. Mycket monopol, goda drinkar, cream cheese-chips, bra filmer, promenader och gött häng. Var även hos mormors syster med man och bakade pepparkakor. 
 
Den här veckan kommer bli så sjukt fullspäckad, har en miljarrrd saker att ordna inför nästa. Ska försöka skärpa till mig här.
 
 

Kommentera här: