Nu vart det höst

Skitväder!
Vad gör man de dagar då det är skitväder? Jo då åker man till Väla i Helsingborg och shoppar med sina föräldrar.
Jag letade jacka och skor, men kom hem med en kjol, ett diadem och ett par strumpbyxor. När jag var inne på carlings hittade jag dessutom en tröja som jag kände igen, för att jag har en sån hemma. Men... när jag tänkte efter så hade jag inte sett den tröjan på flera månader. Nu ikväll började jag därför leta. Och hittade den i gröna ryggsäcken tillsammans med en svart tröja, ett lila linne, armband med berlocker och mina gamla solglasögon. Fatta glad jag blev, hade ju glömt att jag ägde hälften av sakerna!

Väla var iallafall väldigt trevligt. Hann nog gå genom alla intressanta affärer två gånger. Vi var dessutom och åt köttbullar på IKEA, fantastiskt! Nu vet jag dock inte riktigt vart jag ska fortsätta leta efter skor och jacka. Kristianstad, Karlskrona och Väla har jag gjort en grundlig inspektion i. Förslag?

Igår var jag med herr Andersson, Tobbe och Sara när jag lämnade utrustningen. Inga av alternativen från förrförra inlägget var rätt. För jag åkte till F 17 med dom. Väl framme fick de tre stackarna sitta i bilen medans jag gick in på området för att säg hej hej, lämna sakerna och gå. Problemet var ju att inga kurskamrater hade kommit än. Det satt bara två tappra killar på vars en stol medans befäl sprang hit och dit och såg allmänt upptagna ut. Till slut kom iallafall en buss med Alvén och Valtonen plus trettio andra blekingebor i. Också haffade jag fänrik Philipsson för att informera om mitt militära upphörande. Jag lämnade sen flottiljområdet efter att fått en rejäl kram av Alvén som lyfte mig rakt upp.
Ut ur vakten traskade jag sen men upptäckte att bussen från Växjö skulle anlända bara några minuter senare, så vi väntade i bilen, och när bussen ankommit gick jag tillbaka. Han i vakten:
- Hej igen!
- Hej. Jag tänkte bara gå in och säg hejdå till dom som kom med bussen.
- Bussen?
- Ja den som körde förbi nyss?
Tystnad.
- Får jag det?
- Hmmmm njaaaaokej då!
Också traskade jag tillbaka till aulan där jag träffade Clarenfjord och Hansson.
Tre tappra ungdomar från instruktörskursen var där då.
(Bilden: Ågren, Hansson, Clarenfjord och Alvén från rökdykningen förra året)

Konga var där dessutom. Ett befäl jag hade på sommarkursen 2007 och när han fick reda på att jag vägde 48 kilo den sommaren utbrast han:
- FYRTIOÅTTA!!? nästan varje gång han såg mig.
Så igår smög jag fram till honom och viskade:
- Nu väger jag 51. Ett kilo för varje år.
Han bara skrattade och tyckte det var dåligt att jag skulle sluta.
Har helt galet kul minnen med Konga inblandad. En gång för två somrar sen när jag och några från kursen stod i militärprylarbutiken kom Konga in och utan ett ord traskade han genom affären, tog en galge med en t-shirt på för treåringar, gick fram till mig, höll fram t-shirten mot mig och sa:
- Bondesson. Den här är nog för stor för dig.

Som avskedsgåvor fick jag en metrotidning av Hansson och en burk med tabletter av Clarenfjord. Haha saknades ju bara en gubbakeps och en pipa så hade jag kunnat gå därifrån som den farbror jag är.

På tal om farbröder så var det precis vad Andersson blev kallad hela vägen tillbaka till Kristianstad eftersom han hörde så galet dåligt. Våra konversationer lät typ:
- Vad ska vi göra när vi kommer tillbaka till stan?
- Va?
- JAG FRÅGADE FARBROR VAD VI SKA GÖRA NÄR VI KOMMER TILLBAKA TILL STAN!
Vi kör förbi en varning för älgar-skylt.
- JO FARBROR, NU KAN DET KOMMA ÄLGAR PÅ VÄGEN!

Också hade vi det allmänt awesome och misstolkade varandra och lyssnade på Pain.
Sen körde vi till Tollarp där Sara träffade några kompisar utanför sylttillverkarfabriken. Och helvete vad kallt det var säger jag bara. Vi var där säkert till kvart över ett, då alla hade förfrusit.

Är det samma väder imorgon så får jag nog plugga körkortsteori hela dagen.
Eller någon som brukar göra annat under regniga dagar?

Godafton

Kommentera här: