Second hand

Inser ni hur mycket tid man som arbetslös har till att bara tänka på saker?

En av alla dessa saker som jag funderade över när jag var ute och gick med Micko var second hand. Personligen så älskar jag det! Man kan hitta så sjukt snygga och orginella saker till ett mycket lägre pris än i vanliga affärer.

Sen vet jag om att många ogillar det av flera anledningar. Tänkte argumentera mot några av dessa:

Det är äckligt att köpa och använda saker som andra redan ägt
Är det verkligen det om man tänker efter? Andra människor skulle jag inte kalla äckliga bara sådär, så varför skulle deras kläder vara det? Tänk om du skulle få en tröja av en kompis för att den är för stor för henne eller honom, skulle du då kasta den för att den inte är oanvänd?
Jag praktiserade på röda korset i Hässleholm när jag gick i nian, och alla kläder de fick in åkte direkt in i tvättmaskinen för att de skulle bli så fräscha och väldoftande som möjligt.

Det kanske är en död människas kläder man köper
Min första tanke är.. ja risken finns, om man gillar kjolar som ska sitta strax under armhålorna och går ner till golvet samt stora volangprydda skjortor i obehagligt material och stödstrumpor.
Känner jag ungdomar rätt så är detta inte vad man är på jakt efter. Alla dessa kläder som hänger i second handaffärer har förmodligen tillhört familjer som bestämt sig för att börja rensa i garderoberna efter tjugo års påfyllnad genom shopping, shopping och shopping.

Varför handla på second hand när man har råd att köpa saker i vanliga affärer?
Det är ju självklart upp till var och en vad man gör med sina pengar, och ofta hittar man inga riktiga fynd när man kollar runt på second hand, men när man väl gör det så är det riktigt awesome. Då har man något speciellt som man kan räkna med att ingen annan har.
Sen beror det ju på vilken affär och stad man är i. Stockholm och Göteborg har självklart ett mer exotiskt utbud än Vinslöv och Arjeplog, så man kan ju inte döma ut hela second handvärlden för att man inte hittade något spännande i den lilla by man kanske råkar bo i.

Bilder från Beyond Retro, egen bild på mig och Dallo i Stockholm och miss Ragtime



Skulle det vara så att ni fortfarande inte gillar hela den här grejen så är det iallafall en upplevelse att kolla runt i affärerna på söder i Stockholm. Jag lovar att man kan hitta helt galna saker och prova fula hattar och skor till man dör av garv.

Vad tycker ni om second hand?
1 Dallo:

skriven

Jag gillar second hand:) Framför allt priserna. Tänker alltid att nästa gång jag ska köpa kläder så ska jag börja kolla på second hand, men det blir aldrig så. Jag måste ta tag i det:)

Kommentera här: