10 händelser-lista

Tio minnesvärda händelser i år:
 
1. Jag satt på tåget mellan Salzburg och Lubljana vilket var försenat med tio minuter när vi lämnade Österrike, så jag blev akut kissnödig efter tre skålar flingor och hade några minuter tills ordinarie ankomsttid och chansade. Hade precis satt mig när tåget stannade in, jag ryckte upp toadörren samtidigt som jag knäppte byxorna, slog en gammal slovensk man i huvudet med ryggsäcken och sprang till dörren vilken redan stängts, men fick upp den och kom av några sekunder innan tåget körde vidare.
 
2. Jag och turkiske Håkan som jag träffade i Helsingfors kom tillbaka från Estland lagom till att tre festivaler var i Finlands hufvudstad samtidigt. Det fanns inga billiga sovplatser alls så vi gick och drack cider, klättrade i förvaringsskåp på stationen, tog bilder när vi satt på stayer, och sen gick vi till en fest. Eller vi tänkte gå till en fest men stannade vid en sandbox som Håkan undrade om båda skulle få plats i. Det fick vi, och somnade. Två nätter i rad.
 
 
3. Träffade en tysk tjej andra dagen i Helsingfors och vi drog till midsommarfirandet en bit utanför centrum på en ö där vi dansade med folkdansarna som lärde ut och bjöd upp. Och på kvällen blev det inte mörkt, så folkdansarna, finnarna och vi utlänningar dansade halva natten på dansgolvet under bar himmel till ett band som spelade folkmusik. Jag har sällan skrattat så mycket i hela mitt liv, det var en magisk kväll.
 
 
 
4. Kollade på Finntroll i London, i en liten lokal i Camden vid namn underworld. Trångt, varmt, galet och så sjukt satans bra, har aldrig varit på en lika bra konsert varken innan eller efter. Det var så svettigt på slutet att man kunde krama ur kläderna, och det såg i håret ut som att man var nyduschad. Halsbandet låg i två delar på golvet efteråt och bandfolket som jag snubblade in i var kul som fan.
 
5. Träffade Håkan igen i Rom och vår utklädningsdag innehöll romardräkt och bayersk dirndl. Efter vi förföljt munkar och nunnor nästan en hel dag ställde vi oss och posade sjukt fula poser på ett torg tills vi fick in tre euro att åka tillbaka till hostelet med. Det tog ungefär fem minuter.
 
 
6. Tredje natten under cykelfärden mellan Polen och Lübeck blev jag inbjuden till ett gammalt par som inte tyckte jag skulle sova i en busskur under blixtrandet. Vaknade mitt i natten av att det blinkade i form av blixtar som drogs rakt över himlen varannan sekund, och i andra änden av rummet stod en meterhög docka med ögonen öppna och stirrade på mig i blinkningarna. Dagen efter sträckcyklade jag till Lübeck och lämnade landet.
 
7. Kickade igång årets wacken med att bli målad i ansiktet med blod, silverspray och bli skickad runt i en ring i campet med diverse kända och mindre kända ansikten. Vältes sen från en stol och pajade ryggen, fick ena strumpan avsliten och strypt med densamma tills allt svartnade, grät som en unge tills jag sprang ihop med Henrik och Monster som jag vigde på förra årets getaway. Monsters "men tossegumman då" räddade mig, vi gick till campet, jag och Henrik införde kram-däckandet och somnade mitt i högen tills en viss blond herre kom med sitt hattrick och både kissade och spydde i campet samtidigt.
 
8. Var på 90-talsfest i Huskvarna för några veckor sen. Limmade fast sågspån i ansiktet vilket lossnade, fick smula ihop torkade löv på toan mellan Nässjö och Jönköping för att få till rätt Kurt Cobain-look, tillsammans med de slitna byxorna, den randiga tröjan, pistolen och cigaretten i mungipan. Möttes på stationen av Alex aka Ace Ventura med sparriständer. Kvällen spenderades även med Tranås-Erik och Christoffer där vi sköt på tomma ölburkar mitt i lägenheten, följt av snurra flaskan fram till fem på morgonen och sömn i form av tre personer i en 90-säng.
 
 
9. Tappade bort Håkan i Tallinn, han gick till centrum för att fråga en vakt om han sett mig, och gav signalement om hur jag såg ut. Vakten, som var ryss, missuppfattade vad Håkan ville och började med "I have everything you need, blond, red hair, dark hair, big, small....". Vakt och hallick, check. 
 
10. Jobbade i merchen på getaway med Ylva och tre killar från företaget. Andra jobbdagen spårade min förkylning ur, ryggen var fortfarande paj efter wacken, alla började ta på varandra och dansa runt tältpelarna och det regnade som fan. Tejpade skofötter med plast på och stack på efterfest hos en chilenare som fick sova på golvet medan vi andra fem tog sängen, sen blev det sömn i en container de sista timmarna. Nu på fredag ska jag upp till friends arena och black sabbath för att återigen jobba i merchen med Ylva och grabbarna!
 

Kommentera här: