Graspop och festivalbussen

Belgien alltså. 
 
Åkte ner till Graspop som reseledare med festivalbussen förra onsdagen, kom fram till typ tjugofem grader och total awesomeness. Resenärerna skickades in till campingen medan jag och fyra av oss dumpade grejerna hos säkerhetsvakterna och traskade tre kilometer ut till en idrottsplats där vi fick vip-band innan samma promenix tillbaka. Kom till slut in på området efter en brutal kö, satte upp tre tält på ett område av typ en halv gånger en halv meter, plus ett partytält över som knöts i tälten och spikades ner med spett. 
 
Så jag, Fredrik, Polle och Ludde spenderade sen fem brutalt bra dagar utanför Dessel, i ett sandtäckt tälthav med tusentals andra festivalbesökare. Första kvällen tog jag en promenad rätt genom skogen och hittade en sjö. Andra dagen stack jag, Ludde och Polle in till Dessel och köpte sprit och plommon, sen nyktrade dom inte till förrän måndag kväll. På kvällen spelade rammstein och trots att dom inte var lika bra som wacken för några år sen så hade dom nya låtar och nytt spex som gjorde att man ändå stirrade utan att blinka i drygt en timme och var glad i hjärtat som när nån har med sig vetebröd. 
 
Tredje dagen liftade jag till Antwerpen sex mil bort och somnade i bilen, fick sen promenera kanske en halvmil in till centrum och hamnade först i en judisk stadsdel innan jag hittade historiska delen. Sjukt otippad stad, långt över förväntan trots att där var turister precis överallt. Somnade sen även på tåget och fick hjälp av en tant att gå av på rätt station och hann tillbaka i tid att se sista hälften av Mayhem. 
 
Nästa dag hängde jag och Freddy i ett tyskt camp på fem pers där jag och Natalie övade på dirty dancing-lyftet, vilket i ärlighetens namn innebar att vi bara turades om att tackel-springa in i varanadra, ramla, få ansiktet fullt av sand, skratta ihäl oss och fråga om vi lyckades. På kvällen stack vi alla och kollade på Evanescense och Rob Zombie (sjukt meh) innan Sum 41 på en mindre utomhusscen. En av de bästa konserterna jag varit på! Stod nästan längst fram där alla hoppade, sjöng, crowdsurfade och blev fullständigt mörbultade. Efteråt såg vi alla ut som att vi tagit en dusch ihop. 
 
Under måndagen fick vi till slut ihop alla resenärer och åkte norrut. Bussen råkade få slut på bensin när vi precis kommit över svenska gränsen så där stod vi i några timmar och hade det bra ändå innan en minibuss kom och körde oss till Malmö station där vi satt ytterligare några timmar tills de första tågen började gå. Hur mysigt som helst.
 
Avslutar med topp tre campet: när Ludde första natten svinfull gick in i hans och Polles tält och kissade, när Ludde inne på vip-baren snubblade trettio meter in i ett bord och ramlade och när Freddy spårlöst försvann sista natten och hittades vid sjukstugan eftersom han också ramlat inne vid vip-baren.
 
Så sammanfattning: åk dit! 
 
Where's E-type?

Kommentera här: