7 - Estland

Estland ja. Med tanke på mitt tidigare motstånd mot Finland fanns aldrig Estland, Lettland och Litauen med på kartan över länder jag ville besöka. Tanken på de tre baltiska länderna kändes lite som att åka till Ukraina, fast med mindre städer. Men när min cykelresa slutligen tog mig till Helsingfors och jag träffade Håkan blev Tallinn näst på tur. Jag minns att vi tog båten över. Båda somnade och vi dreglade som småungar på varsitt säte. Personalen ombord hittade oss efter alla andra gått av båten och vi staplade nyvakna in mot centrum.
 
Det första som hände var att en estländsk kvinna bad Håkan klättra upp på en stege och ta ner en flagga. Samma kväll bestämde vi oss för att försöka fylla en hel vattenmelon med vodka och bjuda alla på hostelet. Det gick kanske inte riktigt som planerat. I affären var vattenmelonerna så dyra att vi bara hade råd med en kvarts bit, och gällande spritfyllningen var en tratt det bästa vi kunde hitta. Så vi satt helt enkelt och drog av bitar med händerna och drack melonvattensspriten på botten av skalet med sked. 
 
Amerikanen som jobbade på hostelet tog sen med oss in till stan. Otippat sjuka uteställen. Vi tog en shot per bar under hela kvällen, bland annat i en bar som såg ut som ett kemilabb på lsd, en bar där skyltfönstret var en gubbe i tvångströja med en tom rullstol och en bar som liknade en hotellreception där dom satte eld på drickan. Under promenaden mellan två barer fick vi sällskap av två musikanter som tjugo meter bakom oss gick och spelade glada medeltidssånger. I en bar fanns det kundvagnar så vi kunde köra varandra runt och runt och runt. Livsfarligt. I sista baren fanns en bastu. 
 
Dagen efter blev det sightseeing i denna bedårande medeltidsstad. Självklart gick vi vilse också, och när vi hittade tillbaka till muren kom en gammal gubbe och ville sälja skivor bara sådär. Sen gick vi till en park utanför stan, köpte med oss kex, ost och cider och satt och lyssnade på green days spelning intill. 
 
Kanske gillar jag Tallinn så mycket just för att vi hade så kul, men seriöst så är staden skitcool.
 
 
 
 
 

Kommentera här: