Det är på tiden att ni också blir förbannade

Läste precis ett inlägg av Kenza där hon berättade om olika situationer hon varit med om. Situationer där hennes kropp inte är hennes, där hennes ord aldrig väger lika tungt som mäns och där hennes vilja inte spelar någon roll. Och jag känner hur jag kokar av ilska. Jag känner ilskan av alla de tjejer som igenkännande kommenterade inlägget. Det gör mig förbannad hur män alltid ska vända diskussionen till sin fördel, hur de måste neka, ta illa upp, argumentera emot, berätta att kvinnor också våldtar. 
 
Ni har ingen aning. Stanna upp för en sekund och lyssna på vad det är vi säger. Ta av offerkoftan och se verkligheten för vad den faktiskt är. Kvinnor kan också slå män men det är en helt annan debatt. Den är relevant men hör inte hemma i den här diskussionen. Släta inte över och få det att låta som att män har det lika dåligt ställt eller att män har det ännu värre. 
 
Tjejer vet vad det är som gäller, alla har vi våra historier, alla. Men det är inte vi som kan göra en förändring. Blir vi förbannade är vi extremfeminister som behöver ligga, säger vi ifrån blir vi skrattade i ansiktet och anmäler vi får vi frågan hur vi hade kunnat undvika att mannen tog på oss mot vår vilja. Det är tydligen inte kvinnoföraktet vi ska motarbeta, det är kvinnors val av klädsel och dryck. 
 
Behöver jag också berätta om vad jag varit med om? Tafsande kollegor, obehagliga män som ringer, catcalls, män som förföljer en med bil, härskartekniker, droger i drickan, antaganden om att man varken är intelligent, kapabel eller har något viktigt att säga. Och andra saker jag ännu inte vill prata om. 
 
Det har varit killar som tagit credit för saker man själv sagt och gjort, killar som avbryter och är sådär sjukligt viktiga att de måste ta upp allt syre i rummet samt måste tränga sig i köer. Killar som är hotfulla, som i grupp ropar efter en och får hjärtat att slå tre gånger så snabbt, som visar hur lite de bryr sig om min vilja och känsla av trygghet.
 
Att tvingas se varje man som en potentiell våldtäktsman är en tragisk säkerhetsåtgärd, inte en tro om att varenda man skulle våldta. Men ni måste lära er se det från vår sida. Slå näven i bordet och bli lika förbannade som vi är. Känn att det inte får gå till såhär. Om inget annat så iallafall för era egna systrar och döttrar. 
 
 
 

Kommentera här: