Kvartalskris

Idag hände nåt oväntat, jag började få åldersnoja. Fram tills nu, förutom när jag skulle fylla tjugo, har jag gillat att bli äldre. Få fler erfarenheter, bli mer van och självsäker osv. Men när jag idag började planera de kommande två-tre åren kände jag att shit, det är inte att bara lalla runt längre. Att dra och cykla i Polen verkade vara en ganska normal grej när man var tjugotvå men kanske inte helt samma sak om ett par år när man är typ tjugoåtta. 
 
Och jag börjar känna hur viktigt det är att välja rätt saker. Fram tills nu har det funkat att spontant hoppa på grejer inför en hel sommar, resor kors och tvärs och att bara leva väldigt sporadiskt men nu känns det snarare viktigt att göra grejer som nästan är för sent när man är typ trettiotvå. Alltså tjugofem är ju ingen ålder egentligen och i den här takten lär jag fortfarande se ut som nitton när jag är trettiosju, men det var på något sätt ändå en jobbig insikt. 
 
Dels börjar det kännas lite stressigt eftersom jag faktiskt vet vad jag vill jobba med när jag blivit "vuxen". Jag slits mellan de planerna och den sidan som fortfarande vill testa olika yrken och uppleva platser i världen. 
 
Finns det något som heter 25-årskris?
 
 
1 Lili:

skriven

Vet inte om det finns någon officiell 25-årskris, men jag upplever att ganska många verkar drabbas av det ändå, så klart det finns! Ålderskriser är ju ålderskriser oavsett det är allmänt vedertagna begrepp. Jag hade nog inte så mycket åldersnoja kring 25, det kändes snarare skönt att bli äldre, jag tyckte att jag hade förlikat mig med mitt åldrande och att det är ju bara en siffra, man är den man är och det finns inget som säger att man måste leva på ett särskilt sätt för att man har en viss ålder. Jag tycker fortfarande så: det är bara dumt att sätta begränsningar för sig själv baserat på vilken ålder man tillhör. Om du vill cykla runt i Polen passar det lika bra nu som det gjorde för fem år sedan. Man ska göra det man vill, tycker jag. Sen kanske man inte kan göra allt på samma gång, vilket ju förstås kan bli ett problem om man är en sån som vill att allt ska hända nu (jag är definitivt sådan). Vad är det du vill jobba med? Kan du kombinera det med andra drömmar och mål? Eller skjuta lite på det till förmån för att testa på olika saker? Alternativt köra på det nu men bestämma att om si eller så många år släpper du det för ett tag och lever lite utanför lådan? För även om man tycker om lådan och rent av har skapat den själv, kan det nog vara skönt att lämna den ibland.

Själv kan jag känna stress över att åren bara går och går. Inte att jag inte uppnått vissa saker vid en viss ålder, men att det känns som att åren bara rinner ifrån mig och ibland undrar jag vad jag egentligen fyllt dem med. Dessutom är jag väldigt rädd för att åldras, alltså att få sämre minne, ha ont i kroppen och bli rynkig, saggig och ful. Just nu ser jag ju typ ut att vara 10 år yngre än jag egentligen är, men vem säger att det är konstant? xD

Svar: Håller helt med dig, är helt ur fas med de jämnåriga runt mig men har upplevt det som en befrielse att fara runt på allt som kommit i min väg. Däremot har jag nog någon inre tanke som längtar tillbaka ett par år just för att jag kan märka en personlig mognad som inte går att få ogjord. Vissa grejer jag älskade att göra eller som jag inte tänkte något särskilt på, men idag känner jag helt annorlunda. Jag skriver annorlunda, tänker annorlunda, känner mig inte hemma med de som är några år yngre. Och inte med de jämnåriga heller. Den där lådan gjorde jag mig av med för många år sen, det här är nog mer ett battlande mellan mig nu och mig då. Är rädd för att ta tag i vissa drömmar om några år och känna att det hade varit sjukt kul som den jag var för några år sen men inte längre.
Vill jobba med att starta en massa olika projekt med utgång från ett hus nånstans på landet. Lite diffust men planerna är många! Haha jag är likadan, kommer på nya idéer hela tiden och blir så stressad över att jag inte vet vad jag ska göra först. Vill inte solla bort något!

Vilken oerhört krossande tanke haha, jag vill nog tro att man kommer åldras som typ Johnny Depp eller Jennifer Love Hewitt eller att helt enkelt bara se ut som en sparv i resten av sitt liv. Att få ont i kroppen eller börja känna sig som en förälder till dagens ungdomar är väl dock en oroande tanke.

Vad gör du och vad ska du bli när du blir stor? :)
Jenny

2 Lili:

skriven

Ah, det oskyldiga i att ännu inte mognat, tryggheten i att fortfarande sakna insikt om vissa saker och potentialen till att upptäcka nya drömmar och intressen..? Är jag något på spåren eller är jag helt ute och cyklar? xD

Jag gör allt möjligt! Fotar och skriver och har blivit kallad till första urvalsrundan på både fotoskola och skrivarlinje. Jobbar lite i en bokhandel och lite på Ica. Fnattar runt ganska mycket mellan mina olika intressen som berör allt från skapande till att läsa till att träna och åka longboard. Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor. Vet bara att det måste vara något kreativt och att jag hemskt gärna vill ge ut en bok och försörja mig helt eller delvis på fotografi (vilket är ganska svårt att göra, men drömma och försöka kan man), men inte nödvändigtvis låsa mig vid detta livet ut- det verkar tråkigt att begränsa sig. Och så vet jag att jag aldrig, aldrig vill ha ett heltidsarbete. Det funkar inte för mig.

Vad är det för projekt du har i åtanke?

Kommentera här: