13 - Polen

Har varit i Polen tre gånger, första gången i nian för ett Auschwitz-besök, andra gången på cykeltur och tredje gången en snabbtur i Warsawa och några dagar i Krakow.
 
Första resan var briljant tack vare sällskapet. Vi var väl typ fem tjejer i samma tågkupé på vad som kändes som tre kvadratmeter. Det var stort att vi kunde köpa cigaretter som femtonåringar även om jag bara la mina fickpengar på en rutig hårklämma.. En av tjejerna i klassen hade brutit benet så jag hängde med henne i taxin hon fick ta och vi tvingade chauffören lära oss en massa idiotiska meningar på polska för att sen stå och skrika att vi älskade folk från tågfönstret med våra nya språkkunskaper. Krakow hade ett imponerade utbud av hårdrocksprylar och då system of a downs sista två skivor just släppts skyltades detta hejvilt i den lilla butiken mitt på torget. Auschwitz var brutalt men rusades igenom då vi hade cirka en timme på Birkenau följt av fyra timmars dötid tillbaka i Krakow.
 
Andra gången cyklade jag vilse fem på morgonen efter att ha staplat av båten. Inte en kotte kunde engelska. Kartorna på bensinmacken var obegripliga. Jag cyklade fram och tillbaka, kors och tvärs innan jag förstod att man skulle ta en liten färja över till Swinoujscie, även kallat Svina-uscha av vår gamle lärare. En kvart senare var jag över tyska gränsen. På tyska sidan fanns en skylt, på polska sidan hundra meter därifrån stod häst och vagn och väntade på kunder.
 
Tredje gången skulle jag ta mig från Tjeckien till Krakow men konduktören var förvirrad och glömde att tåget inte alls stannade där så jag fick hänga med till Warsawa. Där satte jag mig och åt frukost och fick en uppenbarelse om vad jag skulle göra med mitt liv. Alla museum jag ville se var stängda så gick genom gamla stan innan jag hoppade på tåget söderut igen. Älskade Krakows känsla och deras gratisturer, både den judiska och spökturen som slutade på ett tortyrmuseum i en källare. Det blev ytterligare ett besök till Auschwitz men det var exakt som jag mindes det. Däremot var stadens museum om Schindler ett av de bästa jag någonsin varit på.
 
På väg från landet senast träffade jag två trevliga killar från Tyskland som skulle till Moskva med samma tåg. Jag skulle till Berlin och vi skulle vara framme samma tid. Något stod inte helt rätt till. Vi frågade en konduktör som gick förbi och tåget skulle visst delas just precis då och vi stod still på en liten station mitt i natten. Han började stressa mig med att jag var i fel vagn och att jag var tvungen att byta. Så jag haffade ryggsäcken och sprang mot dörren bara det att den var låst, helt omöjlig att få upp. Konduktören var spårlöst försvunnen och jag vinkade febrilt genom fönstret tills jag fick en stationsarbetares uppmärksamhet som sprang och slet upp dörren. Precis när jag kommit av tåget körde hela tåget. "Shiiiiiiieeeet" tänkte jag och insåg att jag var ensam på en öde station i ett kallt Poland mitt i natten med en okänd karl. Han började skrika och peka på tåget så jag hoppade av perrongen och sprang ut i mörkret. Där hade tåget stannat igen..
 
Så sammanfattningsvis ganska fattigt men ändå fantastiskt land med mycket potential men som hamnar så långt ner på listan för att människorna i landet ofta är så barska. Och de vänliga kan man inte kommunicera med.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: