12 - Slovenien

Hade Slovenien ganska långt upp på listan under ett par år men nu har det bleknat lite i jämförelse med andra ställen. Skulle egentligen till Schweiz och ner till Rom när jag såg ett tåg till Ljubljana och bara ja, why not? Tåget var försenat halvvägs genom resan så jag sprang på toa strax innan vi egentligen skulle varit framme. Bara det att tåget då hunnit köra ikapp den sena kvarten så bäst när jag sitter och kissar stannar tåget och jag tittar ut genom en liten öppning i fönstret och ser att vi är framme. Så jag rusar upp, knäpper byxorna medan jag springer genom kupégången, tar ryggsäcken, råkar slå denna i huvudet på en äldre man och ropar förlåt samtidigt som jag rusar mot dörren som är stängd. Fick med lite våld upp den cirka tjugo sekunder innan tåget körde vidare.
 
Hittade ett billigt hostel och en halvukrainsk amerikanare i sängen bredvid så vi slog följe och stack ut i den slovenska natten. Han kunde inte bara ryska utan även lite om staden så kvällen slutade med att vi intog ett gammalt militärområde mitt i stan som gjorts om till konstnärligt punkkvarter. Det var spelningar i varenda kasernbyggnad, vegansk mat mitt på "torget" bredvid lekplatsen och gick man upp för trappor lite här och var kunde man köpa asäcklig stark sprit.
 
Dagen efter tog vi en trölig gratistur som vi sakta smög bort från och sprang istället på en drös medeltidsklädda slovener som marscherade genom staden. Där var hästar och svärd och flaggkastning och jag vet inte allt. Därefter åkte vi upp till slottet och kollade utsikten men sen var jag tvungen att dra västerut.
 
Hade gärna haft ytterligare ett dygn i landet och särskilt på deras omtalade landsbygd men det får bli någon annan gång. Gillade hur som helst stämningen, staden, människorna, eventen och hela känslan.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: