Sextontusen släktingar

Igår fyllde min ena faster år så det blev firande ute på landet med korvgrillning. Vi var väl kanske tio personer som satt ute under tak i molnigt solväder. Jag som snöat in mig lite på släktforskning fick tag på en pärm som jag och kusinbarn direkt Emma dök ner i. Först fattade vi ingenting, det var namn huller om buller. För farfar och fyra andra hade visst släktforskat och hittat band tillbaka till 1500-talet i tolv generationer som sen slutade med de födda på 1960-talet. 
 
Och ju längre vi satt där, desto tydligare blev allt och slutligen hittade vi bandet till Petrus Estenberg, en adlig man som jobbade för Carl den tolfte och senare den polska kungen innan han fick en kyrka i Blekinge där han fortsatte jobba resten av sitt liv. Hur häftigt? Vi hade även släktingar som blivit rika i Chicago och Petrus frus efternamn härstammade från Ryssland. Som jag misstänkt på grund av mitt oförklarliga intresse för det ryska språket. Dessutom stod det i blodgruppsboken att min blodtyp kom från mellerska Tyskland och Ryssland. 
 
Slutligen fick jag tag på en broschyr om att Estenbergarna på 60-talet skapade en förening där de samlades och idag håller dom på för fullt med möten och resor. Tydligen har det släktforskats fram över 16000 människor i den släkten, helt galet! Så det kan man ju säg blev en oväntad släktträff igår, men så spännande!
 
 

Kommentera här: