Vikingar och pms

Igår blev det ett äventyr österut med Sessan, Jocke och Klas. Och Micko. Vi skulle till en bakluckeloppis i Löddeköpinge bredvid en liten vikingaby som visade sig vara desto mer än vi förväntat oss. För fyrtio spänn fick man gå igenom byn och möta en massa människor i tidsenliga kläder som bakade bröd, berättade historier i långhuset, tog hand om trädgården och matade grisarna. Vi fick göra egna vikingasmycken, skjuta pilbåge, kolla runt i alla hus och höra allt möjligt om hur man levde på den tiden. Och alla var sjukt trevliga! Så värt turen dit. Sen åkte vi raka vägen till Broby och torpet dit mormor också åkte. Så det blev fika och bad i sjön, iallafall för Micko. Vi andra hade inga badkläder men det var så varmt i vattnet att det knappt svalkade. Dagen avslutades med Klas-massage och tillhörande ryggkonst då det blev kritvita märken där man tryckte.
 
Och högkänslig som man är hjälper det inte att ha pms. Blev oproportionerligt irriterad över vägvalet på hemvägen, jag började nästan gråta bara vid tanken av tjejen som spelar Kitty i glee, och tanken på allsång på skansen, och grät när jag kollade på orange is the new black igår kväll, och när Gordon Ramsey berömde en liten tjej som lagat en kickass rätt på två ingredienser. Blev skitirriterad för att Micko stannade var tredje sekund på cykelturen och för att jag välte en klocka och för att jag tappade en del av badkaret på mitt finger. Och blev lycklig över att maten var färdig. Och så vidare. Mest framträdande är nog att jag nästan gråter över allt. Undrar hur världen hade sett ut ifall killar också haft pms.
 
 

Kommentera här: