Sommarminnen i öst

Hittade lite gamla bilder på minneskortet  från när jag var i Ukraina och Rumänien i somras. Märkliga platser jag är glad att jag besökt men inte direkt känner något behov av att återvända till. Det började ju med en båtresa över till Litauen med Samir. Vi intog först Kleiopeda innan vi tog tåget till Vilnius och Trakais slott. Sen flög jag vidare till Kiev, Ukraina medan Samir drog till Polen. Gick en gratistur i Kiev med fyra andra och hängre resten av dagen med guiden. Vi drog till ett maffigt armémuseum och fick till en grym restaurangkedja med ukrainsk mat. Drog sen till Bukarest, Rumänien och mötte upp Håkan. Även vi gick en gratistur som dock var så deprimerande att Håkan nästan åkte hem. Hans uppgivna kommentar är fortfarande något av det roligaste med hela resan. Men vi tog nya tag och åkte buss ut på landet och tog en samåkningstaxi till bergen där vi fick fortsätta till fots. Åt och sov på draculas hotell innan vi nästa morgon gick tusentals steg upp till Vlad the impalers borg. Han blev tillbakaringd till Turkiet och jag liftade genom bergen och pratade med en man som plockade hallon vid sidan av vägen mitt ute i ingenstans. Fick lift med några britter till Sibiu, drog till medeltidsstaden Sighisoara innan en lång tågresa till Wien och vidare hem. Fick lift sista biten från tysk-danska gränsen med fyra svenska militärer som gått Nijmegen. Hade tur då de skulle genom Kristianstad vidare till Karlskrona. Här är några av de få bilder jag tog med systemkameran.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: