24 och 23 - Grekland och Rumänien

Eftersom jag har ungefär samma sak att säga om Grekland som om Cypern slänger jag istället direkt till tjugotredjeplatsen istället. Det här är ett sånt land som är "å ena sidan men å andra sidan". Det jag har att säg är antingen skitbra eller skitdåligt. 
 
Bukarest var en enda stor besvikelse och det kan alla jag pratat med som varit där intyga. Det är bara en platt tråkig stad där man hela tiden söker efter ett centrum utan att hitta det. Att det är varmt är ett plus, men det tenderar att bli alldeles för varmt och då vet man inte riktigt vart man ska ta vägen i denna kvava stad. Gick en gratistur med Håkan och efter två och en halv timme väntade vi fortfarande på att det skulle komma igång, att allt bara skulle leda till det riktiga Bukarest. Men det kom aldrig. Det är bara som en enda stor förort, kanske med undantag för gamla stan som innehåller två eller tre gator täckta med restauranger och galna utekvällar. Och då snackar vi inte långa gator utan ett stråk man kan ta sig igenom på ett par minuter. Vi facinerades även över det stora köpcentret mitt i stan som inte hade någon ingång. Vi fattar fortfarande inte grejen. 
 
Dessutom måste jag skicka ut min andra varning till tjejer om att det här är ett land där ingen kommer ta dig på allvar. Jag har varit så rädd och obekväm i det här landet och jag har gråtit mer än man borde göra när man bara vill ut och upptäcka världen. Undvika ögonkontakt är nästan ett måste om man inte ha ett plåster efter sig som tror han är charmig men som man bara vill kräkas på. Och lifta inte i Rumänien. Kan va en självklarhet för de flesta då större delen av mänskligheten inte reser på det sättet, men tågen kan ha udda avgångstider så dubbelchecka hellre än att hamna i en liftarsituation här. 
 
Men under andra omständigheter är Rumänien ett helt fenomenalt land. Det finns fyra escape rooms mitt emot green frog hostel nära tågstationen och det är en rejäl utmaning men en rolig sådan. Jag och Håkan tog oss an det näst svåraste rummet "Hannibal lector" men hade problem med att få upp ett lås som vi faktiskt hittat lösningen på och efter tio minuter rann tiden ut så.. fail. Andra gången tog vi med oss två holländare och gav oss på "Pirates of the caribbean"-rummet och klarade det genom att fuska tre gånger. Om dessa fusk var tillåtna eller inte då det var ett piratrum fick vi aldrig reda på så vi kände oss nöjda.
 
Andra plusset i Rumänien är den väg som går mellan Curtea de arges och Cartisoara. Det är det vackraste och mest enastående jag nånsin sett i naturväg. Man får räkna med låg fart då det går omkring kor i koppel tillsammans med en ägare precis överallt. Det är inte ovanligt att folk fortfarande kör med häst och vagn istället för att äga bil. På vägen söderifrån snubblar man snabbt in på Vlad the impalers gamla slott men varning, 1400 steg upp bör undvikas i starkast solsken, och på tom mage.. Underbar utsikt och en del att posa med. Men det bästa av allt är sen resan upp och ner för berget som kommer norr om Buda. Passa på och stanna mycket. Bara känn den rena luften och spana utsikten. Helt jäkla magiskt. 
 
De andra Dracula-slotten, Bran castle t.ex. sas va överskattade och för turistiga så jag skippade dom. Sighisoara och Sibiu är mysiga småstäder om man hittar rätt platser att gå till. Bra att veta är att tågen går i cirka fem kilometer i timmen, eller med andra ord, man borde ta med sysselsättning för ett bra antal timmar om man reser längre sträckor. Tågen har inte wifi men nästan alla stationer har. 
 
För att sammanfatta landet kan man väl säg som såhär: är du ett fan av slott, märkliga och medeltida event, dracula-storys och att vandra/cykla/roadtripa med bil eller (definitivt) motorcykel är Rumänien fantastiskt. Har man några andra förhoppningar om er resa, välj ett annat resmål. 
 
 
 
Försöker att inte spoila för mycket utan att bara ge en liten inblick

Kommentera här: