16 - Italien

Fortsätter listan om de sämsta till de bästa länderna jag varit i, de andra inläggen hittas under kategorin "resor".
 
Första gången jag åkte till Italien var när jag bodde i Würzburg. En kompis från Australien som gick på samma språkkurs skulle dit i två veckor och undrade om jag ville med. Jag hade precis slutat i au pair-familjen så det passade utmärkt och iväg for vi. Första stop Venedig, sen Florence, Bologna, Chinque terre, Siena, Rom, Napoli, Pompei, Bozen, Oberbozen och slutligen Verona. Den resan var helt fantastisk men det hade nog mer med sällskapet att göra. Det fanns fin natur och spännande städer men inte på det där sättet som känns helt rätt. Vi hamnade dock i ett gammalt nazistofficershus i en nationalpark, sprang efter tåg, hittade en rockabilly-fest i Rom och hälsade på en kompis som bodde så långt upp i bergen att molnen passerade rakt genom huset och det är upplevelserna jag kommer ta med mig.
 
Andra gången var mest för att Håkan skulle dit och jag inte hade något att göra. Vi tog över Rom och förföljde präster, klädde ut oss i romardräkter, fick betalt som statyer i yogaställningar och annat som Håkan och jag sysslar med när vi ses men faktum återstod gällande själva Italien. Folket, språket och miljön passar inte som handen i hansken men där finns definitivt potential. Dock är jag medveten om att min uppfattning om Italien inte delas av särskilt många andra men så är det ju.
 
 
 

Kommentera här: