18 - Lettland

Hamnade i Lettland när jag skulle på cykelsemester till Frankrike men istället tog färjan till Finland, träffade mr Whatsoever för första gången och hängde med honom till Tallinn och sen vidare till Riga. Det här är någon av de märkligaste städer jag varit i. När vi anlände och fick en karta på ett hostel började hela staden bli ett enda stort escape room. Hur hittar vi centrum och vart är vi. Jag tror hela kartan var spegelvänd för jag har aldrig haft så svårt att hitta vägen i en så liten stad. Vi mötte en tysk på hostellet som vi drog med ut på stan första kvällen och vi turades om att läsa kartan. Och vi gick i cirkel efter cirkel. Det bästa med hela stan var tanten som stod och sjöng på gatan. Gammal och sliten med en gäll och snabb sång på lettiska. Men hon sjöng bara när folk gick förbi. Så vad gjorde vi? Gick långsamt förbi tills vi kommit så långt att hon slutade sjunga och därefter sakta backade tillbaka tills hon började igen. 
 
Staden som stad erbjöd ett stort fryshus fullt av grisars kroppsdelar. Ungefär lika obehagligt och upplagt för skräckcenarion som att gå till Gittes tygkälla. Ni som varit där vet precis vad jag menar. Den där tysken vi släpade runt på hade för vana att ställa sig nån decimeter från glasrutor och stirra på folk tills de blev obekväma på restauranger och gym. Att korsa gatorna i Lettland är också en höjdpunkt då de tycks ha bytt ut "nu kan du gå"-ljuden på övergångsställena mot ljudeffekterna i stjärnornas krig när de vita troopersarna skjuter laser. Star wars-fans skulle strypa mig för föregående mening. Det gör inget om man råkar hamna i Lettland på genomresa men det är inget jag skulle rekommendera som huvudmål.
 
 
 
 
1 Skogsraah ☾:

skriven

Åh vad härligt :)

Kommentera här: