#decemberkärlek

Jag har lust att köra en trettiodagarsutmaning där man varje dag i december gör något för någon annan. Helt osjälviskt för att sprida lite finare atmosfär omkring sig. Man blir varje dag överöst av respektlöshet och ignorans. Det är idioter på efterlyst, folk sitter och fryser på gatorna, barn blir lämnade ensamma på skolgården, djur torteras och äts upp, folk blir lurade på sina sparpengar, människor skriker hora till varandra på tv osv i all oändlighet tills man blir alldeles matt. 
 
Sociala regler gör oss till en viss grad bara misstänksamma mot varandra och våra fördomar får oss att söka efter kriterier som bekräftar vår misstanke. Jag vill mer att vi går efter känsla. Efter öppenhet. Korsa lite gränser. Gå utanför bekvämlighetszonen. Tänker nytt. Sätter oss in i andras situationer och funderar över hur vi själva hade önskat bli bemötta om vi varit i deras skor. 
 
Det går inte ens att sätta regler eller riktmärken, det är fri urspårning som gäller, men jag hade av hela mitt hjärta önskat att ni antog utmaningen med mig. Jag kom på den här idén för cirka en kvart sen men tänker genomföra den även om det i slutändan bara blir jag som gör det. Hur man än vänder och vrider på det kommer det bli trettioett små steg i en positiv riktning.
 
Så jag vill redan nu dedikera hashtaggen decemberkärlek åt experimentet. Använd facebook, använd twitter, instagram, din blogg, you name it. Med bild eller utan. En dag, sju dagar, alla dagar, ditt val. Eller håll det för dig själv. Gör det bara för att påminna dig själv om det fina i att verkligen se andra människor och/eller djur. Vilka är med mig?
 
 
 
 
 

Kommentera här: