Systerskap IRL

När jag var runt tretton hängde jag med en kompis vid namn Leonora till ung vänster där de diskuterade feminism och könsroller. Det var det drygaste jag hört och jag gick aldrig tillbaka. Jag fattade inte mönstret vid den åldern, det var mest ung vänster-stereotyper som med viktig ton frågade varandra vad de ansåg kvinnligt respektive manligt. Gäsp. Det enda bestående intrycket jag fick av Leonora var kommentaren "kött är döda djurs likdelar" vilket fick mig att bli vegetarian i nästan två år. I onsdags var jag inne en runda på C4-gymnasiet och fick syn på en lapp om feministiskt självförsvar i Hässleholm. Blev nyfiken och gick dit idag. Samma stereotyper men vilka jag mötte med värme, intresse och igenkännande. Vi slog varandra, vi ströps, skrek, sparkade och blandade allt detta klassiskt okvinnliga beteendet med diskussioner vilka jag vanligtvis bara har med mig själv här i bloggen. Systerskap irl.
 

Kommentera här: