Årssammanfattning 2014

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
Volontärarbetade i en annan världsdel. Jobbade i mataffär och som parkeringsvakt. Besökte Spanien, Slovakien, Ungern, Luxemburg och Tjeckien. Tatuerade mig. Bosatte mig i Norge. 
 
 
Genomdrev du någon stor förändring?
Sökte om utredning för ADHD, började säg ifrån och stå upp mer för mig själv.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
En gammal klasskompis och en kusin. 

Dog någon som stod dig nära?
Det var det ej.

Vilka länder besökte du?
Thailand, Danmark, Norge, Tyskland, Belgien, Luxemburg, Frankrike, Spanien, Ungern, Slovakien, Tjeckien och Polen. Rent geografiskt även Ryssland och Kina genom Moskvas och Hongkongs flygplatser.

Bästa köpet?
Det enda jag gjort det här året är att spara pengar så det får kanske bli resekortet till den hemlöse tysken jag lät bo i min lägenhet under ett par veckor när jag var ute och tågluffade. Och den begagnade smoothiemixern jag knappt överlever utan.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Några personliga händelser, mitt jobb som dels är svinbra och där alla kollegor och chefer är skittrevliga. Återträffen med Würzburg-tjejerna i Frankrike. Att jag och Håkan åter hamnade på samma resa, denna gång innehållande östeuropautklädsel, svärdfighter och swing-dans. 
 
Scary, ginger, posh, baby och sporty spice
 
Saknar du något från år 2014 som du vill ha år 2015?
Detta året fick jag vad jag önskat förra året; ett fast jobb och vänner som inte bara är utspridda överallt. Fast insåg att för mycket rutiner dödar min själ så nästa år vill jag gå tillbaka till organiserat kaos runt i världen.

Vad önskar du att du gjort mer?
Fotograferat, rest, hängt i rockbaren, anställt en butler som tvingat mig att diska.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Jobbat med förfärliga människor på äldreboendet. Bott i en fallfärdig, kall och möglig lägenhet.

Favoritprogram på TV?
Äger ingen tv men bästa filmen var "about time".
 

Bästa boken du läste i år?
Har bara läst böcker om kost, psykologi, krig och egenföretagande som den medelålders gubbe jag är.

Största musikaliska upptäckten?
Återupptäckte muse och queens of the stone age, och nostalgiska klassiker som e-type. 
 
 
Vad var din största framgång på jobbet 2014?
Att jag fick butiksjobbet med över hundrafemtio sökande och att parkeringsvaktsföretaget behövde folk just när jag kom tillbaka till Oslo.

Din största framgång på det privata planet?
Att jag är trygg i mig själv och är på väg i en riktning där jag gör fullständigt rätta val.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Har varit ett ganska neutralt år. Har lärt känna en massa bra människor i Oslo men jobben jag haft har varit mentalt utmattande och arbetstiderna har varit ganska isolerande. 

Vad spenderade du mest pengar på?
Betala hyrorna. Resan i somras. Annars har jag i princip skrapat ihop varje öre jag tjänat ihop för att få mer frihet nästa år.

Något du önskade dig och fick?
Ett jobb med schyssta kollegor och ett fint år i Oslo.

Något du önskade dig och inte fick?
En stabil norsk valutakurs.. förlorar tjugo procent av alla pengar jag tjänat ihop.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
Jobbade kväll så jag firade några dagar tidigare hemma med roomien och en massa kompisar.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ifall jag haft en massa pengar och kunnat dra runt på äventyr.

Vad fick dig att må bra?
Att träffa de gamla kompisarna från Thailand-resan i Ao nang för fem år sen. Att jobba på katt- och hundhemmet och efter arbetspassen kunna gå ner till stranden och slänga mig i äckligt varmt vatten. Många av de människor jag lärt känna i Oslo och dragit på massa bravader med. Medeltidsveckan. Julen.

Vem saknade du?
Mest har jag nog saknat misen och voven hemma i Sverige.

De bästa nya människorna du träffade?
Världens galnaste Mac från Tyskland som volontärarbetade samtidigt på Koh Lanta och som jag klickade med direkt. Även brittiska Sophie som var på samma ställe. Franska dramatiska Charlene som jag spontantatuerade mig med en kväll i Ao nang. Min första roomie och andra foxy ninja-hälft Samir som även han var vegan, pysslade med film och samlade på rökelser. Louis, Mattias, Mats-Monica och dom andra från rockbaren. Sam, en galen kompis till syrianerna jag lärde känna förra året som var med på skogsfest under sommaren. Norska Kristinas pojkvän jag träffade på återträffen i Frankrike. Svenska Jonatan och Mikael jag träffade på hostelet i Brno och hängde med ett dygn i Tjeckien. Nashwan som snubblade in i en diskussion med mig och mitt kusinbarn på tåget och som snabbt spårade in på Jimmie Åkessons uppväxt. Min andra roomie i Oslo Rebecka, och Spiik den nuvarande. Erik och Soufi, ursprungliga kompisar till Spiik. Den senaste knäppgöken jag hade uppläring med. Och en massa andra från jobbet, rockbaren och resan i somras.'
 
Jürgen, Sam och jag
 
Samirus och jag
Mest stolt över?
Att ha jobbat nio jäkla månader det här året. 

Högsta önskan just nu?
Vinna en massa pengar så jag kan genomföra mina drömmar och hjälpa en massa djur.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Har lovat mig själv att aldrig mer jobba med något som inte känns helt rätt, om det så innebär att jag får starta eget. Har även lovat mig själv att aldrig bosätta mig i en iskall, rutten och möglig lägenhet igen. Ska även försöka komma in på en högskola till hösten och sätta upp mer fasta och konkreta mål över vad jag vill nå.
 
Paris med Alex
 
Ungern
 
 Slovakien
 
 Brno,Tjeckien
 
 Auschwitz, Polen
 
Prag, Tjeckien
 
 Med mera

Kommentera här: