Den magiska tågresan och Håkan

Tänkte ge en sammanfattning av min interrail-resa också. Det var ju alltså tänkt att jag skulle dra till Rom för att träffa Håkan som jag lärde känna i Helsingfors i somras, och vägen dit blev med tåg.
 
Första stopp München. Irrade runt, hittade världens coolaste hostel som var en stor by av sjukhustält inne i ett industriområde som gjorts om till klubbar och andra kvällsöppna hak. Efter en snabb tur till själva oktoberfesten och en promenad med en trevlig tysk drog jag tillbaka till hostelet och hittade två tjejer från San Francisco som bodde i samma tält. Maggie somnade, så jag och Melissa stack ut i mörkrets industrilokaler och hittade en klätterklubb där vi tog en öl med några tyskar. Sen åkte vi kundvagn och gick in i ett indiantält dit även hostelets ägare kom och partajade en stund. Blev en massa Lara Croft-bilder. 
 
Sen kom Maggie och vi hittade en engelsman och en italienare i en stor konstarbetslokal. Fler öl, Melissa och jag hade väldens möte vid urinoarerna i intilliggande byggnad. Dagen efter stack jag till Österrike, liftade till Bechtesgaden och promenerade upp i bergen på tom mage. Var så slut! Fick ett rum i ett b&b tillhörande ett äldre par, drog till Hitlers gamla icke bombade örnnäste och fick reda på att jag både åkt fel buss och inte alls var i Österrike utan i Tyskland.
 
Stack vidare till Lubljana i Slovenien, träffade en rolig amerikansk ungrare på hostelet, vi drog ut till olika barer, han försökte lära mig ryska. Vi stack till ett dräggkvarter som polisen gett tillåtelse att tillhöra ungdomarna, drack förjävliga shotar, gick till en hall och spelade fussball med några slovener och gick sen till en lekplats där vi satt och snackade i ett torn. Dagen efter tog vi en tur i stan, gick en gratis tour som var så trist att vi diskret smög bakåt och försvann runt ett hörn. Istället hamnade vi mitt i ett medeltidståg innan vi tog en hiss upp till slottet.
 
Åkte sen till Venedig där jag varit tidigare, kunde inte låsa in ryggan så jag släpade runt på den ett par timmar mitt i natten under min promenad (som urartade till vilsegång som vanligt) innan tåget till Rom där jag sov på golvet om vartannat. I Rom träffade jag Håkan, vi stack till Vatikanen och skrek svordomar på finska över gränsen. Sen började vi förfölja munkar, nunnor och fina präster med klänningar. Vi hittade vår gud Christoph Waltz, såg världens gladaste nunna som körde bil och köpte en romardräkt.
 
Vi förföljde en präst som var så jäkla snabb genom en kyrka som hade en bakdörr som Håkan trodde var till för när krogslagsmålen urartade. Sen hittade vi en religiös fest som vi crashade genom att promenera fram och tillbaka längs vägen stelt som gå-över-gatan-mannen-skyltarna. Polisen undrade om svärdet var riktigt, sen förföljde vi en Frankensteins monster-kopia och hans sällskap till en restaurang, sjungandes på Lady Gagas Judas under tiden.
 
Andra dagen hade vi utklädningsdag. Jag i Maggies dirndl-klänning från oktoberfest, romarhjälmen och svärdet, Håkan i skölden och bröstskyddsgrejen. Det började ösregna så fort vi kom till colosseum, så vi ställde oss och posade för ett par euro mitt i stationen. Sen sprang vi i ösregn, åt pasta/pizza och härmade kända italienare och förföljde fler munkar. Vi bestämde oss för att frysa till is när vi fick ögonkontakt med en uppenbarligen religiös människa, och stelnade till när vi sen passerade tre nunnor. En av dom gick fram till mig och viftade med ena handen framför mina ögon och då brast det för både mig och Håkan, och nunnorna.
 
Sen följde vi kartan till en pil som Håkan råkat rita med sitt blod föregående dag. Det ledde till en bil. Sen gick vi på jakt efter kyrkan från föregående dag, och hittade den efter en sådär trehundra år. Trapp-fest, och när vi insåg att vi inte hade kontanter att åka tillbaka till hostelet med ställde vi oss på Piazza Navona och posade inför glada britter och någon unge med tillhörande far. Under en pose stod Håkan på knä med skölden ovanför huvudet, och jag stod med svärdet ner mot honom, och en av de brittiska tanternas kommentar: "Maybe he cheated on her, maybe she's just having her revenge". Varken jag eller Håkan kunde hålla oss längre. Efter fem minuter hade vi tre euro (och 1 cent som vi fick från pappan som tog fem bilder på sin son med oss) och kunde åka till hostelet. Vi bara slutade posa och gick därifrån.
 
Nästa dag stack jag till Genova där jag sov på ett hotell som var så fullt med rök i väggarna att det inte gick att andas. Drog nästa dag till Milano, Zürich i Schweiz och Frankfurt där jag satt hela natten på ovanvåningen med alla missbrukare. Dom var rätt trevliga, men sorliga. Stack sen till Amsterdam där jag var drygt en timme innan Hamburg och en tågfest tillbaka till Danmark med en tysk från kupén bredvid.
 
Oerhört random resa, men hade kul som alltid!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: