Clear up the mess

Märks det att jag saknat att blogga eller? Det är som att jag drabbas av någon form av abstinensbesvär när jag går för länge utan att skriva. Men det handlar inte om att skriva för skrivandets skull, det är så mycket som samlas i huvudet när man spenderat de senaste veckorna med att sitta timme efter timme på tåg, med näsan i en intressant bok och i samtal med människor som på ett eller annat sätt får en att tänka till.
 
En upplevelse jag gärna delar med mig av är sambandet mellan det inre och det yttre kaoset. Jag fick höra för ett tag sen att röran man har omkring sig speglar vad som pågår in the mind så att säga. Det här var alltså när jag hade mer skräp än golv i mitt rum och tre stora utrymmen fulla med kläder på ovanvåningen.
 
Så jag gjorde utrensningen of all times, spenderade en hel kväll åt rejäl städning från grunden till bra lugnande metal/gamla blandskivor från artonhundrafrösihjäl inklusive hits från allas vår Lill-Babs. Tog ytterligare en dag åt att skicka iväg drygt ett ton kläder genom tradera och kände under processen hur lugnet liksom föll på plats bit för bit. 
 
Dessutom fick jag tips om en kost att hänga i granen. Läste genom en bok och tänkte att det var värt ett försök. Grundtanken var väl egentligen att skippa allt som kommer från en levande ko och hoppa över socker samt vetemjöl. Kosten bestod dock av hyfsat mycket kött, så det gäller väl för mig att börja livnära mig på bönor, linser, nässlor, spenat och linfröolja istället. 
 
Jag vet sen tidigare godis-uppehåll att jag mår mycket bättre utan socker. Laktos har aldrig varit min vän och varför inte skippa vetemjöl när man ändå håller på? Inte för vikthets utan för att jag tror på mindre djurförtryck och att hitta det närmaste svaret på vad kroppen egentligen är till för att äta. Dock har jag hört att total sockeravvänjning är lika svårt som att sluta röka, ge mig styrka.
 

Kommentera här: