Stormfanskap och ett fantastiskt Hamburg

Jag tänkte berätta om min senaste utlandsresa till Tyskland och Hamburg. När jag satt på båten mellan Rödby och Puttgarden kändes det alldeles för bekant och jag räknade sen ut att det var sjunde gången jag var i Tyskland i år. När jag åkte från Flachau genom Würzburg och hem, när jag åkte till Wacken som reseledare (rollspelsledare) med festivalbussen, när jag cyklade till Lübeck från Swinouscije, när jag tågluffade till Rom via Müchen och Slovenien, när jag åkte tillbaka till Sverige via Frankfurt och Hamburg efter Amsterdam, när jag använde de sista resdagarna på interrailkortet för att ta en tripp till Hamburg och Århus i Danmark, och nu senast. Kände igen att gå in och lukta på parfymer, äta pommes med majonäs vilket var det enda vegetariska på menyn och sitta på andra våningen och fundera över vilka idioter som ställer sig ute på däck när det regnar.
 
Men! Historien börjar dock inte där. Min resa som var bokad flera veckor i förväg nämnde inget om en storm utan den fick jag lägga märke till på egen hand. Så jag delade bord med två asiater och en tysk kvinna som skulle på teater. Vi stannade mitt i Danmark och stod still i fem timmar. Sen åkte de flesta av tåget och försvann med buss, kvar satt jag, asiaterna, en tysk kille vid namn David och kanske hundra till. Konduktören ropade ut hälften av informationen på danska, lite på engelska och resterande på tyska. Jag var den enda som förstod alla tre och fick översätta till folk som förvirrade och lagom tröttirriterade satt i närheten. Sen beslutade vi oss för att åka till Rödby, ändrade oss efter en kvart och åkte upp till Roskilde där vi blev hämtade av två bussar plus några poliser. De tog oss till Roskilde brandstation där jag, David och ett tjugotal andra fick brandmännens källarbar/biljardrum att sova i, med sovsäck, liggunderlag och hela köret. Dagen efter blev vi hämtade med buss som tog oss hela vägen till Hamburg, kom fram nästan arton timmar för sent!
 
På kvällen träffade jag han jag åkt dit för att träffa, en tysk bartender jag bjöd på cider när jag åkte från Amsterdam och var trött på att sitta själv på tåget. Vi hängde i hans bar precis som sist jag var där, och gick sen på Amanda Palmer med några av hans vänner. Att Amandas musik inte riktigt var min grej var fan sak samma, för vilken kvinna! Utstrålning, personlighet, texter, liv och med en publik som respekterade och höll en dialog med henne! Snackar vi feministisk förebild så snackar vi Amanda Palmer. Vi drog sen till en bar med fler han kände, och dagen efter stack jag tillbaka till Danmark. Längre än så kom jag inte eftersom det var fel på signalerna mellan Sverige och Danmark. Åkte till Kastrup, väntade på bussar, åkte till Sverige där sista tåget till Kristianstad gick precis när vi kom in på stationen -.- Sov på en bänk på Malmö station under natten och fick sen äntligen åka hem. Sammanfattning: stormfanskap och ett fantastiskt Hamburg.
 
Jag och david dog åt det olämpliga i att bygga ut en hörna att placera rörelsehindrade i @Roskilde C

Sovrum på Roskilde brandstation
Amanda Palmer
Hamburgspromenad

Kommentera här: