Blodsvept

Jag vet som sagt inte riktigt vilka som läser min blogg och vilken typ av musik ni gillar, men jag känner ett starkt behov av att bara resumera ihop briljansen över Finntrolls nya platta. Den släpptes tidigare i år och jag som flitigt körde deras tidigare låtar på spotify fick in flera av de nya på programmets topplista.
 
Lyssnade med spänning och blev sjukt besviken. Det var ju inte en enda som höll samma mått som typ "solsagan", "en mäktig här" eller "nedgång". Dom var ju inte ens i närheten av bra. Sen såg jag som live på underworld i London och bara.. vad i allsindar är det för svin-asbraiga låtar dom spelar?! Åkte hem och gav skivan "blodsvept" en ny chans, och plötsligt var det något av det bästa jag hört i mitt liv! Hela skivan!
 
Under min bedrövligt energilösa dag igår fick jag i uppdrag att ta hunden under armen och gå till affären för att köpa bröd. Orkade. Inte. Det enda som motiverade mig var att höra deras enastående låtar under promenaden, så jag snickrade ihop en telefon med internet här hemma och fick igång skivan på youtube. Efter ett ha spelat "blodsvept", "ett folk förbannat", "mordminnen" och "häxbrygd" ville jag bara springa en mil, kasta mig i blomsterhav samt sätta mig i ett varmt indiantält tillsammans med tolv lyckliga hippies och sjunga.
 
I och med deras nya platta har dom även fått in en helt ny performance-stil. Som att blanda Mortiis med Kapten röd. Gillar hela grejen, ni borde ge dom en chans! Eller två baserat på min egna upplevelse.
 
 

Kommentera här: