Vad vill du egentligen göra med ditt liv?

Fick en länk av Robert igår som återgav mycket av hur jag själv känner. Citerar bitvis och översätter till svenska:
 
"Vad skulle du vilja göra om inte pengar vore ett objekt, hur skulle du innerst inne vilja leva ditt liv?
 
Det är en fråga jag alltid ställer mina elever, och resultatet visade att väldigt många människor från alla möjliga typer av utbildningar svarade att: vi skulle vara skulptörer, vi skulle vilja vara poeter och författare, men som alla vet är inte detta något man kan tjäna pengar på.

När vi kom fram till något som varje individ berättat att hen ville göra, svarade jag att.. gör det, och glöm pengarna. För om du säger att tjäna pengar är det viktigaste som finns kommer du spendera ditt liv med att slösa bort det. Du kommer göra saker du inte gillar för att kunna fortsätta leva ett liv som går ut på att göra saker du inte gillar, vilket är idiotiskt!
 
Alla är intresserad av något, och varje grej du är intresserad av kan du hitta andra som är. Men det dummaste du kan göra är att spendera din tid åt att göra saker du inte gillar, bara för att kunna fortsätta göra saker du inte gillar, för att sen lära våra barn att följa i samma spår.
 
Vad vi gör är att uppfostra barnen till att leva samma liv vi lever så att dom kan försöka rättfärdiga sig själva och hitta njutning i livet genom att uppfostra sina barn för att uppfostra sina barn att göra samma sak.
 
Det leder aldrig nånstans, och därför är det så viktigt att tänka över den här frågan: hur skulle jag helst av allt vilja leva mitt liv?"
 
 

Kommentera här: