"När mina vänner funderar vad de ska dricka till helgen tänker jag på världsproblem"

 
Uppföljaren till föregående inlägg.
 
Jag hittade även något som då heter "highly sensitive person" och beskrivs bland annat såhär:
"De är ofta väldigt lugna men är inte nödvändigtvis blyga även om det kan framstå på det sättet. Om en HSP inte bidrar mycket till en diskussion, betyder det inte nödvändigtvis att personen inte förstår eller är för blyg, HSPs bearbetar ofta saker bättre i huvudet."
 
Vad jag tidigare har skrivit i min blogg:
"Somliga ser mig nog som blyg, tillbakadragen och handfallen när jag egentligen bara släpper kraven om att vara tvungen att vara delaktig i allt hela tiden, att sitta och lyssna på andra människor kan vara lika roande som att själv vara med i samtalen".
 
En HSP..
  • är uppmärksam på små ting i sin omgivning.
  • är lojal, känslosam och omtänksam.
  • är bra på att göra uppgifter som kräver djup koncentration och fokus.
  • är väldigt noggrann.
  • påverkas mer av koffein än vanliga människor - personligen somnar jag
  • kan hålla sig stilla längre än vanliga människor.
  • har en aktivare högerhjärnhalva.
  • är naturligt kreativ.
  • är fantasifull - har fått frågan hela mitt liv vart jag får allt ifrån.
  • har en komplex och rik inre dialog - analyserande, djup, på andra språk osv.
  • kan lättare förstå människokänslor - ser människors reaktioner och förstår sammanhang, kan ofta gå och trösta människor som försökt spela glada och för andra lyckats.
  • är bättre på att hitta fel - inte negativt felsökande utan genom att märka det defekta i nuet.
  • är bra på att undvika fel och misstag - genom att redan ha sönderanalyserat allt.
  • presterar inte sitt bästa när den blir iakttagen - får mig att knappt prestera alls.
  • arbetar bäst i en lugn, tyst och avslappnad miljö.
  • är en god organisatör.
  • är en hårt arbetande perfektionist - när jag är intresserad.
  • är omsorgsfull och barmhärtig.
  • bryr sig om miljön - "det enda vi vet har en gräns är jordens förmåga att hantera de enorma våger av utsläpp som nyproducerandet och slängandet medför. Det kommer förr eller senare få en saftigt mer livskrävande konsekvens om vi inte börjar bromsa nu."
  • kan bli djupt berörd av musik - "det finns låtar som får mig att rysa av välbehag och stelna i en sorts fokuserad koma, som ger mig mest lyckorus uppifrån och ner, inifrån och ut, kroppsligt, själsligt, you name it. Musik kan ge mig en så stark jävla känsla av genomgående lycka som är stark nog att lyfta mig i vilka situationer som helst, oavsett mitt utgångslägliga humör."
  • märker diskreta förändringar i en persons utseende, förändring av ett föremåls placering m.m.
  • ställer djupa och tankeväckande frågor - "förstår ingen att barnarbete till stor del beror på att föräldrarnas löner inte får det att gå runt? Har vi människor blivit så pengakåta att vi hellre skickar varandra till slumområden än att leva på en normal jävla månadslön?"
  • stör sig lätt på oljud - människor som tuggar mat eller tuggummi med öppen mun stör mig till den grad att jag inte kan vara i samma rum om jag måste koncentrera mig på något.
  • läser andras sinnen och humör - läser likaså människor som öppna böcker, vet direkt vilka människor jag kan lita på baserat på uppförande om jag så bara ser en bild, och det har aldrig svikit.
Med andra ord har det börjat gå upp för mig varför jag alltid kännt mig så udda. Som en annan i forumet skrev: "Jag blir som en turist på okänd mark som inte känner igen de sociala koderna eller vad som förväntas av omgivningen i det ögonblicket", "jag har sökt något eller någon också under lång tid, känner mig mer och mer vilsen i de sociala förvrängda koder som människor använder sig av idag. Känt så länge att jag är ensam i mitt tänk, hur kan jag vara det? Är jag ologisk? Är det jag som tänker och gör fel? Men om det är så varför är det då så solklart för mig?" och "när mina vänner funderar vad de ska dricka till helgen och var de vill festa, tänker jag på samhällsteorier, världsproblem och lösningar till dessa."
 
För att inte göra inläggen för långa och sega delar jag upp inläggen till tja... fortfarande ganska långa texter, men desto mer lättlästa. Har massa fler tankar jag vill utveckla, men det tar vi en annan gång, nu blir det friskhetskur genom sömn, har åkt på en krypande förkylning.
 
På återseende mitt herrskap!
 
1 Maya Lundberg :

skriven

Sv; hej, eftersom den länkar bloggar och det är en möjlighet att synas.

Kommentera här: