Gött gäng

Varje dag möts jag av glada ansikten från skidlärarna som drar förbi min lift med sina skolbarn. Dom vinkar, hejar, öppnar dörren för att säg god jul på svenska (vilket jag fortfarande inte vet hur kan kunde), och bara startar dagen på världens bästa sätt. Det finns kollegor som försöker tajma in lunchrasten för att kunna sitta en timme i sunhouse och snacka. Bestående incident med ungrarna att vi aldrig förstår varandra. Utlänningar från två helt olika länder som försöker prata ett tredje språk. Idag dog vi lite åt samtalet om hur gammal han var:
 
Han: Nu i november fyllde jag 26, och nästa november fyller jag 27.
Jag: Så du fyller år varje november?
Han: *tänker*
Fem sekunder senare dör båda av skratt.
 
När en ser någon annan med den gul-röd-orange-blå-randiga jackan eller någon annan en jobbar med så vinkas det, vare sig en sitter i sittliften och får syn på någon ur personalen från restaurangen nedanför eller en drar förbi bergstationen för att åka bräda under sin lediga dag. I sunhouse-gänget är det hela tiden galenskaper. Just nu är kocken full medan sju unga polska quiksilver-journalister lagar mat i köket. Förra torsdagen drog jag och Simon ut och åkte pulka på brädorna i den slingriga upplysta rodelbanan, det var brutalt och stört jävla roligt.
 
För ett tag sen lärde en ungersk kille mig att säg "fuck you you goat-fucker" på ungerska och fick mig att gå och säg det till de ungerska killarna i huset utan att jag visste vad det betydde. Dom skrattade i fem minuter innan dom fick luft nog att berätta vad jag just hade sagt. Senaste dagen jag var ledig och frisk var jag och Simon ute och åkte bräda nästan hela dan. Vurpade stup i kvarten och var så trött på slutet att jag låg och gapflabbade efter att ha misslyckats med en sväng och hamnat mitt i skogen under en gran. Likadant som att jag och Manuel alltid är lika trötta på kvällarna och kan sitta och verkligen asgarva åt ingenting i en halvtimme och när en slutar får den andra en attack osv.
 
Nu kommer jag precis från köket där jag och Markus satt och pratade om ostfötter i ugn, vad Hitler skulle gjort med Arnold Schwarzeneggers efternamn om han levt på trettio-fyrtiotalet och varför det var bra att Österrike stal alperna från Sverige och skickade över dom lite diskret med katapult. På den nivån ungefär.
 
Gött gäng, nattinatt!
 

Kommentera här: