Schweden Schweden

Min tågresa började från St Johann igår morse kring tio, jag var framme i Würre vid halv fyra, det regnade. Jag promenerade runt hela staden, tog tåget till Fulda där jag väntade i drygt sjuttio minuter. Men åh vad jag har saknat tyskarna. De sätter sig bredvid en och bara allmänt småpratar lite. Frågar man efter vägen följer de en dit man ska och jag fick några mynt för att låsa in väskan på stationen bara sådär.

Men Würzburg utan Robert, Hannah och Vivi var bara ett tomt skal. Minnena skar genom och varenda plats förknippades med de fina tiderna. Jag distraherades från total uttråkning på Fuldas station genom ännu en pratglad tysk samt en amerikan ursprungligen från Texas som nu bodde i Warzsawa, och som tänkte hitta sydost-europeiska kungagravar med hjälp av en ny radarmanick.

Vi skulle med samma tåg trots att våra slutstationer var i helt olika länder, vi upptäckte tre minuter före avgång att vi satt vid helt fel spår, och vi steg sen på ett spöktåg med sex-sits-kupéer vilka alla var låsta. Vi gick genom så många vagnar att vi till slut traskade in till personalen där vi fick svaret att tåget senare skulle delas. Och tillbaka gick vi för att hitta en svensk som var skrämmande lik mig.

Vi tre satt och babblade till två på morgonen då tåget delades om det mest onödiga att ta med ut i rymden, sjukdomar som härjar loss på nätterna, hur man surfar utan bräda, varför svenskens chef i Schweitz alltid skrek och andra viktiga ämnen, och när Texas-killen left the building fortsatte jag och svensken att snacka fram till fyra på morgonen. Båda vegetarianer mycket för miljöns skull, båda med i någon organisation för rättigheter, båda hade jordnötssmör med oss och ingen av oss var pro allmän flygning i tidsförkortande syfte.

Men vi somnade på vars ett säte till slut och sov i tre timmar innan vi fortsatte babbla om sverigedemokraterna, Skåne vs. Uppsala, Greenpeace och rika pälsbeklädda bastards tills vi kom fram till Köpenhamn vid tio i morse.

Pappa mötte upp mig, vi åt frukost, min ena väska blev stulen med bland annat min lilla kamera och alla jobbintyg vilket som tur var inte upptäcktes förrän vi var framme, och därmed gjorde att hela resan spenderades med att sitta i förarkupén på fel håll och titta på rälsen, och snacka med en Olofsström-bo som liksom min far jobbat på Volvo back in the days där tydligen massa folk blivit tillplattade av alla möjliga maskiner.

Dagen och kvällen spenderades med att cykla och handla, laga quornfärs-tacos, se Kristianstad slå Alingsås i handboll, klappa hund samt katt och att nu ligga utslagen i en nybäddad säng med andra säsongen av "hem till Midgård".

Längtar till imorgon, och mer om vad som hände i St Johann later.

Heppå er!
 
 

Kommentera här: