Sömn

Seriöst, jag tror jag blir galen snart. Det är något med min sömn som är helt galet fel och jag vet inte hur jag ska rätta till det. På grund av järnbristen och diverse annat jag hade i höstas fick jag börja ta tabletter med den främsta bieffekten "sömnstörningar". Det ställer till det något förbannat när man studerar och ska gå upp tidigt på morgonen.

Det spelar liksom ingen roll vad jag gör, har försökt gå upp och varit i skolan i hopp om att bli trött på kvällen, men icke. På kvällarna har jag provat att stänga av tv:n och datorn ett tag innan jag går och lägger mig, ligga och läsa, släcka lampan och ligga och försöka slappna av och inte tänka på något alls, gå upp och sätta mig i soffan, spela tetris på telefonen, kolla på film, vända på kudden, öppna balkongsdörren, gå upp och dricka vatten, you name it. Det tidigaste jag somnat är kring ett, annars ligger det oftast mellan två och halv fem.

Det borde ju egentligen vara ganska lätt att bara masa sig ur sängen på morgonen som man fick göra på gymnasiet då och då, men nu är det bara nån sorts dvala, en dimma där det inte går att öppna ögonen om jag så fokuserar och försöker. De gånger jag tagit mig till skolan efter få timmars sömn har jag knappt något minne av, vet knappt om jag varit vaken eller sovit.

Idag vet jag att jag var tvungen att gå upp kvart i sju för att hinna med bilarna till huliganövningen med Linköpingspolisen, något av det roligaste vi gör på hela utbildningen, men att somna kvällen innan var inte lika lätt. Efter timmar av tetrisspelande och tv-tittande somnade jag äntligen halv fem, och har knappt något minne av att klockan ringde drygt två timmar senare, det finns bara inte på kartan att gå upp i det tillståndet. Kanske andra skulle klara det i samma situation, vad vet jag, men det är alldeles för svårt för mig.

Det jobbiga är ju bara att jag tar mig upp på förmiddagen de dagar jag inte är i skolan, och är svintrött hela dagen, vet att jag skulle kunna somna på fem sekunder om jag bara la mig i sängen, men tvingar mig att hålla mig vaken fram till åtminstone nio-tio för att inte rucka på sömnen ännu mer, men när det väl börjar bli sent, ja då försvinner såklart tröttheten igen.

Jag är så förbannat utmattad, orkar inte med det längre, för det hindrar mig från att göra ett så bra skolarbete som möjligt, och jag vill inte vara borta från skolan mer. Men hur fan ska jag få någon ordning på detta?
Fick sömntabletter av läkaren, dom är dock så starka att jag sover i ett helt dygn, inte heller så särskilt bra.

Blev ett lite negativt inlägg, behövde bara skriva av mig.
På återseende mitt herrskap.
1 Anonym:

skriven

Hoppas sömnen blivit bättre, Jenny (läste detta först idag).

Kommentera här: