Vad är väl en dag på jobbet?

Min dag börjar med att jag kastar mig ur sängen nånstans mellan halv sju och kvart över sju då min alarmklocka tjuter för fullt i mobilen på handfatet under sängen. Smart knep jag lärt mig för övrigt, att antingen gömma telefonen i en sko långt gömd inne i en hoprullad madrass så man måste kämpa för att hitta den medans ljudet stegvis ökar och gör en klarare och klarare i skallen, eller genom att lägga den så det blir mer ansträngande att ta sig tillbaka till sängen än att gå ut i köket och slänga ihop lite havregrynsgröt.
 
Vid tjugo i åtta tar jag antingen brädan eller boben ner för backen, som är en tvådelad skida på en rad med tillhörande styre och sits. Som en skidcykel utan kedja och broms ungefär. Beroende på vädret och snölag kan detta moment sluta hur som helst. Är det mycket mjuk nysnö kan man åka snabb bob utan problem, är det däremot isigt är detta totalt livsfarligt då den enda chansen man har att bromsa är med fötterna. Backen lutar ofta dessutom till vänster vilket gör att man oundvikligt drar lite mer åt det hållet, och har man nog med fart för att inte kunna stanna hamnar man antingen i skogen eller utanför backen, beroende på hur långt man kommit på vägen.
 
Där nere stämplar man in med de andra cirka trettio nyvakna pågarna och enstaka töser som sen drar vidare till sina arbetsplatser. Många jobbar i funparken med alla halfpipes och allt vad där finns, ska tydligen vara den bästa i Europa, jag har inte sett den än. Andra jobbar i "the Stash" som är en liknande bana där man kan göra andra trick fast i en mer skogsmiljö. Resten jobbar i liftarna, och jag själv i barnliften.
 
Så jag fortsätter med att hämta kassan i receptionen och drar sen till min lilla stuga där jag drar loss liftbygel-linorna, sätter ut skyltar och staket, testar liften på alla möjliga sätt och släpper sen in folket vilka brukar komma först en timme senare. Det är mest barn, skidlärare, skidskoleelever och föräldrar som ger sig på nybörjarbacken. Där sitter jag från åtta till ungefär tolv, och beroende på hur mycket folk det är kan jag sitta och läsa eller skriva.
 
På lunchrasten drar jag oftast upp till sunhouse (där jag bor) och värmer upp tidigare lagad mat i köket, tar sen snowboarden ner ibland och sittliften ibland, beroende på snölag och tidsbrist. Sitter sen till halv fyra och gör i princip samma sak innan jag stänger av och återställer allt för natten, lämnar kassan i receptionen och åker med sittliften upp. Hänger sen en halvtimme med folket i bergliftsstationen som drar in sittliftarna i källaren för natten innan de åker ner tillsammans med folket i den intilliggande stationen. That's it.
 
Nu lägger jag mig i mitt nyuppvärmda rum och kollar på film.
Hejhej!
 
 
 

Kommentera här: