Tranås

Förra söndagen flyttade jag till Tranås, dit jag tog mig med tåg. Det var en otroligt varm och solig dag då jag på stationen hämtades av den galne och härlige vaktmästaren som jobbar på hotellet som jag bodde på de första tio dagarna eftersom jag inte kunde få min lägenhet förrän idag.

Min första dag som smålänning bedrevs inte riktigt som jag hade tänkt mig. På detta golfhotell mitt ute i ingenstans bodde även tre tyskar, och en fransman som hade sin bror på besök den helgen. Med tanke på det fina vädret skulle de ut på vattnet med deras franske vän som både hade båt och wakeboard-utrustning, och jag hängde på. Sjön sommen ligger alltså bara ett stenkast från själva staden. Eftersom jag nyligen var opererad fick jag inte prova, utan satt istället i båten och solade/tog bilder.

De små vattengångarna som gick från hamnen ut till sjön påminde om AFV-klippen där enorma fiskar flyger och hoppar runt och ibland landar i båten med ett studsande duns. Inte för att det hade något med saken att göra.

På måndagen då så började skolan. Vi möttes uppe vid en orange kyrka som låg ovanför skolan, och på något sätt lyckades nästan tio av femton polistjejer sätta sig bredvid varandra utan att ha pratat med varandra innan. Det blev tal och hej och hå innan vi alla skickades till våra klassrum med tillhörande lärare. Klassen består av 24 elever i ålder mellan nitton och tjugosju. Lärarna är otroligt spontana och utåtriktade, och på en helt annan nivå än de flesta gymnasielärare som verkar gå efter en strikt mall av både utlärande och beteende. Folkhögskola är min grej känner jag.

Under resten av veckan drog lektionerna igång. Vi hade bland annat världens mest intressanta österrikare som foto/film-lärare, och vi började lektionen med att gå ut och ta bilder på varandra, för att därefter göra en powerpoint-presentation om oss själva som vi fortfarande inte har gjort något med.
Vi har även haft bland annat polispsykologi, rättskunskap, svenska, idrott och polisverksamhet.

Förra torsdagen åkte vi ut till Råås gård där de friska drillades i fys av en galet hurtig norrman, vi hade utbildning i hur hundar fungerar med en otrolig kvinna som började genomgången med att dansa runt i rummet till nån svängig låt. Sen fick vi klicka in varandra. Där var alltså en person som lämnade rummet medans vi andra kom på något vi ville att han skulle göra - vi bestämde oss för att han skulle ställa sig på en stol i hörnet. Jag fick vara klickare, och hade en liten apparat i handen med typ metall som vek sig med ett klick när man tryckte på den. När han vände sig åt rätt håll klickade jag och han gick åt stolens håll. Så länge han gjorde närmanden dit klickade jag, men slutade så fort han började leta efter något i fönstret intill stolen. Till slut, efter flera försök med att sitta eller ligga på stolen så ställde han sig på den. Och det är tydligen så man effektivt kan lära hundar saker om de får belöning efter varje klick.

På kvällen var den flera som gick till en lite mindre sjö och badade, och sen hade vi igång två lägereldar där vi satte oss allihop och mös. När jag och ett par av tjejerna skulle gå iväg till kåtan där vi under natten skulle sova fick vi syn på några människor som sprang uppe vid träden bakom huset vi varit i under dagen. Med tandborste och tandkräm i högsta hugg gick vi sen dit för att kolla om det var psykopater som gömde sig eller om det var några nyfikna ungdomar som var på vift, alternativt om det var några av våra egna som promenerade runt. Men inte hittade vi några utan gick istället in och borstade tänderna. På vägen ut igen möttes vi av vattenballonger som kastades mot oss. Det var tydligen några elever från en annan kurs på skolan som ville busa med oss. De satt sen med oss runt lägerelden och snackade ett tag. Trots att det är en liten skola är det faktiskt inte många av de andra eleverna man träffar under en hel vecka.

Fredagen blev en otroligt varm dag och orientering stod på schemat. Jag gick med en tjej som heter Hanna, och lyckades tyda kartan lite halvdant här och var, men annars var det mycket roligare än vad jag minns det. Kan vara för att smålandsskogen inte bara är platt som i Skåne utan faktiskt har lite klippor och roliga backar. Under slutklämmen såg vi målet men visste inte hur vi skulle ta oss dit, så vi genade helt enkelt rakt över något som skulle visa sig var sumpmark, därefter en klippa och sist.. en trädgård. Vi sprang rakt in i en odlingsträdgård.

Under helgen träffades några av tjejerna bakom stadshuset och spelade kubb, snackade, blev myggbitna, åt vindruvor och pratade med en nyfiken alkis. Under kvällen drog många av oss ut på stan. Jag och två killar stod i regnet och snackade ett tag eftersom att ingen visste var dom andra var. Till slut återförenades vi inne på en klubb vid torget där vi satt fram till dom stängde KLOCKAN ETT. Men jag fick stjuts hem eftersom jag var så trött i huvudet. Söndagen bestod i princip bara av att sova, gå till stan och hämta min cykel och göra läxor.

Nu är alltså en ny vecka och vi har fått en massa spännande att göra, även med två före detta poliser som är med på ganska många lektioner och delar med sig av sina erfarenheter. Såklart finns de ämnen som är roligare än andra, men över lag är detta en otroligt bra utbildning som jag trivs otroligt bra på. Imorgon ska vi skjuta, bara det säger ju vilken bra tid detta kommer bli.

Men idag flyttade jag alltså till min lägenhet. Mamma och pappa var här hela dagen och hjälpte mig med att bära in saker. Det blev dessutom en tur till affären med mamma innan dom åkte hem igen. Så nu sitter jag alltså min egna lägenhet och har nästan en vecka på mig att fixa i ordning allting innan Robert flyttar hit.

Dessutom har man ju fått lära känna en ny stad. Eller stad och stad. Jag har fått lära känna en ny väg med lite sidogator. Och jag gillar faktiskt Tranås med tanke på allt man kan göra här. Dessutom finns här så sjukt mycket natur precis runtikring, det kommer bli många upptäcksfärder vill jag lova.

Nu ska jag borsta tänderna.
På återseende mitt herrskap, och grattis åt er som lyckades ta er genom hela texten.

Kommentera här: