Italien dag tio - Rom

Denna dag bytte vi boende från Peter Pan till en camping i norra Rom, som var så sjukt galet bra att jag rekomenderar alla människor att åka dit, även om ni inte gillar staden!

Peter Pan hostel

Vi hade bokat ett rum tillsammans med arton främmande människor, men när vi kom fram fick vi en stuga för oss själva till samma pris. Dessutom hade de pool, restaurang, färgglada byggnader och lampor under nätterna, gratis internet, en bar med musik och massa ungdomar (som jag dock inte tror tillhörde campingen), fräscha toaletter och duschar som spelade trallvänlig musik från morgon till kväll, underbar natur, gratis buss till och från tågstationen varje halvtimme och VÄRME i rummen om man så önskade.

Efter att ha kastat av oss packningen åkte vi tillbaka till Flaminio i Rom och vandrade ner för en shoppinggata där det mesta var stängt med tanke på att det var påsk. Vi snubblade även över spanska trappan som var överfull med människor och gick därefter vidare till en restaurang med svingott bröd innan vi nådde Monument to Vittorio Emanuele II fast vi egentligen trodde vi gick på gatan mot Piazza Navona där en second hand-gata låg intill.

Gjorde oss inte särskilt mycket då vi sprang på vaxmuseet och roade oss ett par timmar. Hannah var dock lite skeptisk och utbrast direkt: "There are dead people everywhere, WHO came up with the idea to create them for people to enjoy, its just creapy!" Hon vande sig dock efter en stund och vi tog en massa bilder. Tyvärr var dockorna riktigt dåligt gjorda, och väldigt få. De flesta var för mig okända italienare, men vi hittade bland andra Brad Pitt, Einstein, Picasso, Stalin, Törnrosa, Nikita Kruscev, Napoleon och Obama.

Ska föreställa Himmler till höger.. nej?

Sen kom regnet! Vi letade efter en tunnelbana och paraplyförsäljarna stod i alla hörn och tjatade så mycket att Hannah nästan fick ett sammanbrott och skrek på dom (vilket jag mer än gärna hade sett).

Vi avslutade dagen med att äta intressanta pizzor på campingens skitsnygga restaurang.