Italien dag sju - Cinque terre

Sista promenaddagen på västkusten. Vi började med att ta tåget till La spezia där vi försökte hitta en marknad som enligt vår camping skulle finnas i närheten av stadens tågstation. Vi haffade ett flertal förbigående människor i hopp om en vägbeskrivning, men alla verkade peka åt olika riktningar, och det var nog egentligen ingen som förstod vad vi ville ha sagt. Så vi inhandlade vatten istället och for vidare mot kustens vandringsleder.

Hannah kände för att gå samma tur som föregående dag medans jag tog mig till leden mellan Vernazza och Monterosso. Vi hade en biljett som varade sex timmar där både tågresor och inträde till cinque terre ingick.

Jag irrade runt i Vernazza en stund och gick upp för fel trappa och hamnade i ett "slott" istället, vilket i själva verket såg ut som en stor stenskorsten. Jag tappade saker hela tiden dessutom. Efteråt hittade jag däremot rätt och kunde konstatera att jag gick i fel riktning, det var trappor efter trappor efter trappor. Så varmt och uppåt, uppåt, uppåt, men fantastisk utsikt!

























Efter drygt halva vägen mötte jag Hannah som gick i andra riktningen och under den branta vägen ner för berget hade jag följe med en svensk familj och kände mig som dagens hjälte när jag gav vatten till lilltösen i familjen som var sjukt törstig och inte orkade gå längre.















När jag kom fram till Monterosso la jag mig och solade innan jag mötte upp Hannah i grannbyn Corniglia där vi traskade upp för ytterliggare trappor, men bara närmre fyrahundra denna gången. Vi gick på jakt efter en restaurang längs alla gator innan vi bestämde oss för ett ställe som hade den godaste lasagnen jag någonsin ätit.


Sen sprang vi till tåget för att det var tråkigt att gå och snackade med fulla norrmänn innan vi i mörkret gick tillbaka till campingen och pratade om ormar.

Kommentera här: