Respons respons

Jag tycker det är intressant hur vi människor fungerar.

Vad är det som gör att de flesta tjejer gillar särskilda saker medans killar bryr sig om annat? Har detta med uppväxten att göra, och den uppmuntran barn får åt olika håll? Killar ska vara tuffa och gilla mörka färger, samt att fatta tycke för tekniska prylar och vara målmedvetna. Tjejerna å andra sidan ska vara söta, glada, ha rosa tapeter och använder sig av prat för att lösa problem.

Så ser det generellt ut idag. Beror detta på att föräldrarna har köpt hela konceptet och format oss efter denna mall som gjort oss till de vi är idag? Går det att lura i oss intresse och smak eller ligger det någonstans naturligt för oss inbakat i vår hjärna sen lång tid tillbaka?

Eller är det någon blandning? Kan det vara så att vi har dessa skillnader i hjärnan, men genom föräldrarnas uppmuntran får det att bli de ungas sanning?

Låt oss ta mig själv som exempel. Jag har inte ett enda minne av något rosa från min barndom. Som liten skitunge var tapeterna gula, vita, gröna och blå med kaniner, kläderna att döma från våra fotoalbum var en explosion av färger, blandade hejvilt.

Upp i åldern. Tio år gammal var tapeterna gula, på skolfotot hade jag vita knästrumpor, svarta skor och mörklila kläder. Under lucia var alla flickor tärnor utom jag som insisterade på att få vara tomtenisse. Det var aldrig något snack om saken, rosa var aldrig något intressant för det var bara en färg.

Men jag lekte med barbie och dockor precis som mina kompisar, samtidigt som det var roligt att leka med bilar, spela fotboll och syssla med saker som min käre bror gjorde.
Så vitt jag vet gjorde våra föräldrar ingen skillnad på oss vad det gällde uppfostran. Vad jag gjorde kunde min bror och vice versa. Det var först när jag var gammal nog för att själv ta beslut som jag valde mitt liv i en helt och hållet självbeslutad riktning.

Har allt detta något att göra med vilken pojkflicka jag blev? Är pojkflicka/flickpojke resultatet av en barndom baserad på att man själv fick lista ut vem man var, vilket inte drog åt ett särskilt håll?

Och hur blev jag då?
  • Envis
  • Målmedveten
  • Motståndare till negativt grupptryck
  • Löjligt omtänksam om andra
  • Självständig
  • Glad

Vad gillar jag?
  • Ha en bra hårdag
  • Umgås med killar
  • eller tjejer
  • Töntiga komedier
  • Försvarsmakten
  • Shoppa

 

Tänk efter. Hur såg din uppfostran ut och vad tror du?

Kommentera här: