Digital systemkamera

För någon månad sen köpte jag en tidning som hade ett stort test om digitala systemkameror, vilken visade sig handla om prisklasser långt över 10 000. Istället använde jag internet för att hitta bra alternativ, men vet egentligen inte ens vad det är man ska leta efter för att få bra bilder. Jag har alltid gått efter megapixel vilket jag nu fattat inte spelar någon större roll med undantag för om man ska skriva ut bilder i större format.

Jag har koll på att canon och nikon är de i särklass bästa märkena, men that's it, så jag hade behövt hjälp från er.
Har ni någon kamera ni kan rekomendera, eller vet vad det är som gör bilderna så skarpa och detaljrika? Kan ni något om hur lång räckvidden ska vara för att en blixt ska räknas som bra? Jag behöver all hjälp jag kan få.

För några år sen använde jag min pappas vanliga systemkamera en hel del, och resultatet man fick från dom bilderna är vad jag söker. När man lägger in bilderna på datorn ska man inte se märkbar skillnad från verkligheten. Hänger ni med i hur jag menar?

Dessutom har jag en utmärkt kamera idag, som tar bra bilder, men uppnår inte riktigt vad jag söker. Dessutom blir det ofta så med kompakta kameror att blixten suger. I mitt fall ser det dessutom ut som att det snöar när man tar bilder i mörker, vare sig det är inom- eller utomhus.

Sen är ju inte känslan detsamma att fota med en liten kamera som med en systemkamera.
Har man en riktig kan man ju dessutom göra det till en hobby.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
1 Dallo:

skriven

Jag kan inte särskilt mycket om fotografering men jag tänkte bara upplysa dig om att den kameran som jag hade med mig till Petri inte är en systemkamera utan en vanlig digitalkamera dock i ett större format och kanske med något fler funktioner. Det jag vill ha sagt är att det finns digtalkamerar i systemkameraformat, hänger du med?:)

Kommentera här: