Countryfestival

Lördagens strapatser fortsatte alltså på eftermiddagen då Dallo var klar med kören.
Denna gången blev det faktiskt countryfestivalen!
Vi sjöng hela vägen till Broby där vi handlade, och styrde därefter våra "steg" mot min kära mormor. Vi lagade baguetter och gick därefter bort till festplatsen där det stod tält, människor i cowboy- och countrykläder och även lägereldar och knivkastarkubbar på baksidan av campingen. Dit gick vi och kastade. Och kastade.. och kaaastade... Till slut satt den! Cirka trettiosju kast efter Dallo prickat. Bättre sent än aldrig.

Därefter gick vi och mötte min karlskronitiske nästkusin Jesper som har sin mormor och morfar bosatta i Broby. Med cyklen i högsta hugg hade han tagit sig mot detta mycket märkliga ställe som han hört mycket om efter förra året då jag varit hemma mellan rundorna på festivalen för att fira min födelsedag. Vi hade nästan en timme på oss innan de tunga grejerna skulle börja inne i lokalerna, så vi satt inne i ett tält och mös, satt vid lägerelden och snackade om napoleonformade glassar med brunabönorsmak och allt möjligt. Sen var tiden kommen och vi traskade in genom grindarna till 1800-talet. Vi fick perfabordet mitt emellan baren och dansgolvet, tyvärr dessutom bredvid sydstataren som jag dansade med förra året till "good night sweetheart". Pinsamt!

Ja jäklar med linedancers det fanns där borta. Och vi hade så förbaskat roligt när vi skulle försöka härma deras dans. Vissa gick ju bättre än andra, men ibland hoppade vi mest runt och koncentrerade oss på att inte snubbla eller sparka på någon. Efter ett tag gick det över till utmaningar från min sida, där det stod mellan mina och Jespers linedancingskills. Det var nog ganska jämnt.
När vi satt vid bordet för att ta igen våra krafter satt vi mest bara och spelade någon luftorkester eller gjorde en sallad och hackade tomater och skivade gurka. Nej inte på riktigt.

Men inte var kvällen slut där. Vi fick nämligen ännu ett herrbesök. Edward, Dallos föredetta som var och spelade förra året. Han och Jesper hade tydligen väldigt roligt med min kamera medans jag och Callina var ute på dansgolvet märkte jag när jag kollade genom bilderna dagen efter haha. Shit vad vi dansande allihop.
Under kvällen när jag och Jesper skulle gå ut för att ta lite luft slog jag upp dörren, och vem stod där om inte sydstataren? Jag blir så chockad att jag utbrister just "sydstataren?!" innan jag skyndar vidare. Enligt Jespers mening hade han svarat mig och fortsatt prata medans jag flytt fältet. Dock hade Jesper garvat alldeles för mycket för att haft någon aning om vad han svarat.

Men jag måste säg att jag var nära att bjuda upp sydstataren senare under kvällen, mest för sakens skull. Tyvärr roffade frugan åt sig den sista dansen med honom, så nästa år kanske...

När lokalen stängt och Jesper trampat iväg på sin cykel gick vi andra tre hem till mormor och tittade på film innan vi slocknade.

Söndagen fortsatte i countryns tecken. Edward åkte dock hem, men Dallo och jag tog oss tillbaka till festplatsen där vi tittade på piskemannen, provade på att dansa squaredance och även indiandans innan weekenden avslutades för i år. Och efter att vi ätit och spelat kort hemma hos mormor åkte vi hem till Kristianstad.

Måste ju säg att tillställningen detta året blev desto mer storslagen än förra året.
Och samtidigt inte.
Var iallafall jäkligt roligt!

Kommentera här: