Spontan humorlista

När jag gick i tvåan och var ute i praktik på en demensavdelning brukade jag vara inne på olika rum och dammsuga. Då tänkte jag mycket på vilka svenskar jag tyckte var roligast, och vilka som var.. tja.. skittråkiga. Och av någon anledning var det det första jag kom och tänka på när jag loggade in här. Så då gör jag helt enkelt en lista över de fem roligaste och fem tråkigaste kvinnorna och männen i Sverige. Har aldrig riktigt tänkt ut den listan ordentligt så man vet aldrig hur det slutar.

DE FEM ROLIGASTE SVENSKA KVINNORNA:
  1. Annika Andersson. Utan tvekan. Hon lyckas göra allt roligt utan att vara överdriven som många andra, och är i samma nivå som Robert Gustavsson, bara det att hon enligt mig är fan så mycket bättre.
  2. Eva Rydberg. Hon är en av få som jag är riktigt imponerad över, beundrar och avundas. Har sett tre av alla hennes revyer på Fredriksdalsteatern och ett par som sänds på tv, och blir mer och mer fascinerad varje gång. Enligt mig är hon riktigt rolig, för att inte tala om begåvad och energisk för hennes ålder.
  3. Carina Berg. Didn't see that one coming. Men jag har faktiskt börjat gilla den tjejen sen programmet "Berg flyttar in". Hon är också naturligt rolig och är väldigt snabbtänkt. Och inte rädd för att göra någonting.
  4. Emma Molin. Just på grund av sketchen "Ett kilo mjöl" från Grotesco är hon nästan värd en fjärdeplats.
  5. Claudia Galli. Är hon Sveriges femte roligaste kvinna? Nej, inte egentligen. Det var däremot så mycket lättare att komma på kvinnor till den andra listan. Men är Claudia rolig? Ja, hon har rätt typ av energi och levererar oftast bra skämt, så hon får stå som femma.

DE FEM TRÅKIGASTE SVENSKA KVINNORNA:
  1. Christine Meltzer. Jag vet ingen som är så tillgjord och kan göra så fula ansiktsuttryck bara genom att försöka härma andra människor i "Hey baberiba" som denna människa. Jag tror inte hon någonsin har gjort något man ens kan överväga att skratta åt.
  2. Mia Skäringer och Klara Zimmergren. Jag räknar dom som en person eftersom man bara känner igen dom från samma värdelösa program. Jag hatar tv där folk tror dom är roliga genom att vara så tillgjorda som möjligt. Och att Klara ser ut som en kvinnlig version av den amerikanska skådespelaren "Christopher Walken" gör ju inte saken bättre.
  3. Sissela Kyle. Hon är populär, jag förstår inte varför. Det finns ett ord för henne: tillgjord.
  4. Petra Mede. Jag tål inte den kvinnan. När man ser henne tillsammans med David Batra i "morgonsoffan" ser det ut som att hon sitter och tycker att hon är den mest fantastiska personen i världen. Som att kameran är en spegel och att alla runt henne skämmer ut henne. Det gör henne tråkig. Och när hon väl säger något tycker man mest att hon kan hålla käft. Hon är inte rolig. Punkt slut.
  5. Anna Blomberg. Vad jag har sett av henne är från hjälp, kvarteret skatan och morgonsoffan. Jag vet inte om hon hade oturen att bara få roller där hon spelar galen och överdriven med darrig röst, eller om det helt enkelt är hennes personlighet.

DE FEM ROLIGASTE SVENSKA MÄNNEN:
  1. Johan Glans. Det är något med denna killen som får en att skratta åt allt han säger. Dels är det på grund av att han har ett helt fantastiskt sätt att berätta på, med energi, kroppsspråk och att han själv fnissar åt vad han ska säga. Dessutom är han naturligt rolig och väldigt snabbtänkt. När jag såg honom live fick han mig att skratta så mycket att tårarna rann och magen krampade. Då är man bra.
  2. Henrik Dorsin. Antingen är han skitbra, eller skitdålig. Parlamentet är nog det enda stället jag sett honom helt vedervärdigt kass, men det är ju förvisso dom flesta utom André Wickström. Att han däremot var med och skapade "Grotesco" väger upp att han bara ser ut som en spottande dåre med fem meters mellanrum mellan tänderna som pratar i sjuttio kilometer i timmen i Parlamentet. Det finns nämligen sketcher i grotesco som nästan får en att trilla av soffan av skratt: ett kilo mjöl, älgtjuren och riddarna för att nämna några. Och hans enastående framträdande i "My fair lady" i Stockholm förra helgen bekräftar att han definitivt är värd en andraplats.
  3. Johan Petersson. För några år sedan fastnade jag och en kompis för ett avsnitt av "Hem till midgård", nämligen "spolingen", och efter det var jag fast i träsket bland dessa idioter till vikingar. Den mest pantade, Runar, hamnar i listan på grund av hans otroliga skådespelartalanger till att verkligen vara ett fåfängt jävla pucko. Numera är han ju programledare för "jag vet vad du gjorde förra lördagen", ett genialt program där han fortfarande har kvar sin speciella personlighet och inte är sådär tråkig som exempelvis Pontus Gårdinger.
  4. Per Andersson. Favorit sedan länge, men har ändå sjunkit lite i mina ögon efter att ha sett honom några gånger i parlamentet där han inte är i närheten av lika humoristisk som i den tidigare nämnda "grotesco". Kolla på klippet "djuraffären" och även extramaterialet till samma sketch om du har tillgång till dvd:n. Där snackar vi humor på hög nivå, även fast det kanske bara är min dåliga humor.
  5. Ola Forssmed. Nykomling. Har aldrig vetat mycket om den killen förrän han medverkade i Eva Rydbergs "Den stora premiären" som kapten Spoling. Helt klockrent om du frågar mig. Kroppsspråket och energin, än en gång, och att människan fullständigt saknar leder i kroppen gör honom bara ännu mer anmärkningsvärd.

DE FEM TRÅKIGASTE SVENSKA MÄNNEN:
  1. Johan Rheborg. Han borde ha lagt av när han var som bäst. Har han någonsin varit bra? Nej, han borde egentligen ha sysslat med något helt annat, precis som Helge Skoog, Mikael Tornving och Henrik Hjelt. Han misslyckades totalt i parlamentet och i hjälp. Mer av han har jag inte sett och vill inte se. Eller vänta, jag såg honom live i Göteborg i somras. Vad kommer jag ihåg? Han var stel och hade en grön tröja.
  2. David Hellenius och Peter Magnusson. Ännu ett "komikerpar" som jag ser som en person. Hey baberiba var en flopp, så är det bara. Men att dom måste fortsätta synas i tv är ju märkligt. David i Let's dance och Magnusson i Hjälp. Dom var uttjatade redan för ett år sen, det räcker.
  3. Erik och Mackan. Försöker dom vara en dålig och något överviktig version av Filip och Fredrik måntro? Dom syns i massor av småprogram, men är det någon som verkligen lägger märke till dom? Jag följde "Herre på täppan" för att idén var ganska rolig, men programledarna var ju bara sega.
  4. Björn Gustavsson. När han var ny i branchen och alla precis hade fått reda på vem den här lilla lockiga blonda killen var så hade han en del vitsar i parlamentet som var roliga, men ju mer känd han blev, dessto mer överdriven blev han, och till slut orkade man inte kolla på honom längre. Jag förknippar honom med att prata som en liten unge och dra sega skämt som folk skrattar åt för att dom inte hänger ihop. Jag såg honom i Göteborg i somras, där han var ganska bra. Han pratade som en normal människa och hade bra vitsar. Hade han alltid varit så naturlig och haft saker att prata om som faktiskt hängde ihop så hade han fått en chans till.
  5. Krister Claesson. När man ser intervjuer med honom är han ganska så vettig, men i alla buskisar och serier tillsammans med kollegan Stefan Gerhardsson spelar han ju idiot. Enligt mig är det slöseri på talang, när han skulle kunna spela lika bra och seriöst som Stefan i "bröllop och jäkelskap" osv. Att han inte gör det har ju med hans hälsa att göra, men under tidigare år, dom hade kunnat bli riktigt bra. Sen att andra inte håller med mig, det vet jag, men här skriver jag bara mina egna åsikter.

Sådär. Listan klar. Jag har med stor sannolikhet glömt några självklara kandidater, men nu är det för sent.
Skriv gärna vad ni själva tycker.
På återseende mina damer och herrar
1 Dallo:

skriven

Oj! Här var det inte mycket vi tyckte likadant, nästan ingenting faktikst:) Verkar som om du och jag har fått helt olika bilder av många av komikerna, men det var ju kul att läsa!! Fler sånna här listor hade uppskattats av mig.

2 Johanna:

skriven

Intressant minsann! Tur att det äntligen finns någon som inte gillar Petra Mede..

Men, Björn Gustavsson? Han är ju.. faktiskt bra. Han är så pojkaktigt söt. Det kanske därför jag gillar honom och inte för hans skämt? Hum..

3 Louis:

skriven

NEJ! Sissela Kyle är ju faktiskt riktigt jäkla bra!

Särskilt hennes äldre grejer:P



Däremot håller jag helt med om Björn Gustavsson, helt värdo, förutom när han härmar min plastbror, förlåt, en brat på stureplan.

Kommentera här: