11 - Slovakien

Generellt gillar jag de europeiska länderna i öst bättre då de känns mysigare, äldre, mer historiska och har färre turistiga platser.
 
Jag och Håkan hamnade i Bratislava för några somrar sen på en tripp från Budapest. Vi hade dagen innan gått in i en ungersk second hand-affär och valt outfits åt varandra med influenserna ryskt nittiotal och första kvällen började med en längre stadspromenad. I en stendöd huvudstad. Vi traskade runt tills vi sprang på en mörk gammal borg, hittade en ingång, en korridor och en liten öppning till vänster. Och där inne under bar himmel höll ett trettiotal slovaker på med swingdans. Så otippat! Vi tog efter en stunds improviserad dans trappan ner till centrum och hamnade på en kareoke-bar där det enda vi kunde var rammstein. Efter knappt två låtar hade en slovak fått nog och stängde av oss genom bartendern haha. Det bästa var nog att ingen förstod att våra kläder var ironiska.
 
Nästa dag blev det lite mer sightseeing där vi mest spelade in videor och posade med statyer. Borgen överraskade oss återigen med att ha medeltidsdans och fäktning när vi tog oss igenom den lilla öppningen. Sen vände Håkan hemåt och jag stack vidare mot Brno och Tjeckien.
 
Hur som helst. Definitivt sevärd stad, särskilt med tanke på att man aldrig vet vad som kommer hända när man stiger in i borgen.
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Lili:

skriven

Ser ut och låter helt fantastiskt! Jag är också väldigt förtjust i de europeiska länderna i öst. Polen är en stor favorit och nu i vår kommer jag och min partner att åka antingen till Tjeckien eller Slovakien, vi har inte riktigt bestämt oss ännu.

Kommentera här: