Vanor och kulturer

Kom på en idé för ett tag sen om att varannan gång jag går och handlar ska jag köpa produkter jag aldrig provat innan, och som jag kanske aldrig ens sett tidigare. Har inte testat det än men jag provade att gå runt i en butik sist jag var hemma och bara leta efter udda saker och ja, där finns en hel del. En del saker kommer man säkert ångra men faktum är ju att tillräckligt många andra människor köper de varorna så inget är ju helt bortkastat. Inatt kollade jag på en iransk film om två tjejer som blev kära i varandra och jag blev återigen inspirerad, men denna gången att testa olika länder och kulturers mat under olika veckor. Killarna från Syrien bjuder alltid på te och några gånger har de kommit över till min mormor med mat som är jättegod. Annorlunda, men god.
 
Av någon märklig anledning ses vissa länders mat och kulturer som sämre men jag tror det finns massor av inspiration att få. När jag bodde i Oslo köpte jag och Samir bara mat i arabiska affärer och han lagade skitgod mat. Sen finns det ungersk, polsk, italiensk och tysk mat för att bara nämna några. Skitbra om man bara lagar samma sak om och om igen som jag har en tendens att göra, eventuellt kött får man byta ut mot något från typ anamma.
 
Min mor skickade även ett mail för några veckor sen om en man som bestämde sig för att ta tjänstledigt och spendera ett år åt att ändra fyrtio olika vanor han hade. Enligt honom tog det bara några dagar innan han fått in en ny vana och jag insåg direkt att jag också vill prova. Ska bara komma på vilka vanor jag har först så jag vet vad jag behöver ändra.
 
Har ni testat att göra något liknande?
 
 

Kommentera här: