10 - Frankrike

Första gången jag var i Frankrike var jag kanske Sveriges möpigaste tjej. Alltså oerhört intresserad av krig, försvarsmakten och deras ungdomsverksamhet. Fick med mina föräldrar på en bussresa ner till Normandie för dagsturer till olika museum, kyrkogårdar, byar, stränder och områden från d-dagen. Tänk "saving private Ryan" och "band of brothers" om du sett dessa. Fantastiskt häftig resa!
 
Andra gången var jag i Paris med Alexander och åkte sen vidare för att träffa mina gamla Würzburg-tjejer i en by utanför Toulouse där en av dom hade en sommarstuga. Vi spelade tennis, åkte till större byar i närheten, klädde ut oss till Spice girls och badade i poolen. Vi hade dessutom färre sittplatser i bilen än där var resenärer så jag fick ligga i bagageutrymmet. 
 
Frankrike är ett väldigt fint land, särskilt byarna. Fascineras av deras historia och kan tycka där finns en väldig mysfaktor där både idag och om man kollar på gamla bilder. Men sen har vi folket, de ökända fransmännen. Lifta aldrig i Frankrike, vänta dig att folk kommer skrika på dig på restauranger, hotell och bara i allmänhet om man försöker fråga något eller gör fel. Paris sägs vara en väldigt romantisk och speciell stad. Min uppfattning är nog snarare att man försökt slå ihop London med Rom.
 
Men utsikten från Eiffeltornet är hur cool som helst och som sagt Normandie, åk till Normandie!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: