Bucketlist

Just ikväll känner jag mig så himla inspirerad till saker. Immigrationsprocessen här i USA är fullkomligt hopplös så förr eller senare kommer jag behöver återvända hemåt för att spara ihop pengar. Men det roliga är att hur många idéer jag än kommer på för resmål, jobb, utbildningar och saker att göra på så dyker det alltid upp nya planer att vara hyperexalterad över. Även om jag helst hade kunnat stanna här så verkar det näst intill omöjligt, vi har vänt och vridit på allt: workvisa, studera, au pair, giftermål och green card-lotteri. Oavsett val inkluderar det enorma summor, knepiga formulär man måste anlita advokat för att förstå, en lång tids väntan med risk för avslag och därmed förlorade pengar.
 
Men även om jag hade kunnat stanna finns mitt behov av nytt alltid där så det som lockar mig mest just nu är:
 
  • Flytta till Edinburgh, Skottland för ett tag. Har ingen aning om vad jag skulle göra där men jag vill bara insupa den brittiska naturen, småbyarna, människorna, den mysiga atmosfären, lugnet, pubarna och utforska ett område jag aldrig varit i tidigare.
  • Flytta till Bergen eller Trondheim, Norge. Jag saknar alltid Oslo fram tills jag åker dit och inser att det var rätt beslut att flytta därifrån. Oslo kommer nog alltid vara min favoritstad men Samir har rätt som säger att där inte finns tillräckligt mycket att göra. Jag älskar tusen saker med den staden men det är inte rätt plats att bo längre, tyvärr, för tiden i Oslo.. ah ljuva minnen av galna upptåg.
  • Flytta till Schweiz över en sommar- eller vintersäsong som massör. Jag föreställer mig slott, berg, utflykter, traditioner, små byar fulla av de klassiska alphusen och en arbetsplats på nåt spa.
  • Flytta till Australien och jobba ett tag. Gärna på nån gård eller bäst lämpad arbetsplats. Eller Nya Zeeland, kanske ännu hellre. Natur, hobbitbyar, spindelfritt och färre partyungdomar. Ja jag har accepterat att jag är en tant för länge sen.
  • Dra till Kenya och volontärarbeta vid en skola några släktingar från Norge bor och jobbar vid några månader om året. Har även en nästkusin uppe i nordnorge som köpt en fyr på en ö, hade varit fantastiskt att få möjligheten att besöka nån dag.
  • Flytta till norra Finland eller Sverige ett tag. Har alltid velat känna av det där lugnet, vara runt människor som fortfarande uppskattar gemenskap bland främlingar, se norrsken och renar. Kanske Umeå eller Jokkmokk. Så man hade kunnat ta helgturer till Vasa och Rovaniemi.
  • Åka till ett rysktalande land för språkkurs i minst en månad och antingen bo i en familj eller studentboende med de andra från kursen. Helst i St Petersburg i Ryssland, Riga i Lettland eller Vilnius i Litauen.
  • Vill dra på den transmongoliska järnvägen från Moskva via Irkutsk och Ulan bator, Mongoliet till Peking, Kina och även passa på att besöka den kinesiska landsbygden aka där det näst intill är helt folktomt och bara uppleva deras natur med en kamera.
Vad har ni högst upp på era bucketlistor?
 
 
1 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Åh vilket härligt inlägg! :)

Kommentera här: