8 - Storbritannien

Första gången i landet var som cirka elvaåring med familjen i London och jag har ganska vaga minnen av resan. Vi var i Notting hill, gick på museum, shoppade i en massa gigantiska varuhus bl.a. Harrods som hade de godaste citronkakorna, kollade in de klassiska sightseeingställena och sprang genom stan för att leta upp en handväska innan vi skulle till flygplatsen sista dagen. 
 
Andra gången tänkte jag flytta dit. Hade precis kommit tillbaka från Österrike, mina planer för våren hade ändrats och jag hade ingen som helst aning om vad jag skulle göra. Så London lät lockande. Läste på om allt möjligt innan avresan, hittade ett kollektiv ganska centralt och åkte över. Första dagarna fick jag bo hos en fantastisk människa jag känner ända sen konfirmandtider och därefter bar det av mot mitt nya hem. Nytt telefonnummer var fixat, jag hade en massa cv att dela ut, jag började lära känna staden och så hamnade jag i det hemskaste kollektivet nånsin haha. Kan det ha varit åtta andra svenskar, delade rum med tre av dessa och under första kvällen var det fest. Jag blev så oförskämt behandlad att jag två dagar senare flyttade ut och åkte till Liverpool istället. Mysig stad med skön vibe och ett grymt Beatles-museum. Blev utgång under kvällen med två tjejer från hostelet och vi stack till klubben Lennon och grabbarna själva brukade spela på för herrans massa år sen. 
 
Drog sen tillbaka till London och gick på den bästa spelningen nånsin. Finntrolls release-tour för albumet "blodsvept". Nästlade in mig i bandets kretsar och drack ikapp med dessa och själva spelningen var helt galen. Svetten bara rann, det såg ut som att alla tagit en våldsam dusch ihop. Efteråt blev det mer häng, även med förbandet killfloor mechanic på klubbens baksida. Stannade ytterligare några dagar, lärde känna några svenskar, gick på London dungeon och soho, åkte buss åt helt fel håll, kollade in alla möjliga ställen inklusive camden och sen åkte jag hem. Väldigt nöjd med resan över lag. 
 
Gillar landet, städerna, mysighetsfaktorn, britterna och hela grejen. Kanske var det inte rätt att bo just i London men staden är helt otrolig både idag och dess historia. Och I can't wait tills jag får besöka Edinburgh.
 
 
 
 

Kommentera här: