Hurra för husfriden

Vad innebär det när vi skuldbelägger och hatar de som bryter normer?
 
Ja vi är flockdjur och ja många gillar iögonfallande estetik. Men bland de som så gärna vill vara en del av samhörigheten finns de som måste leva en lögn om de ska kunna upprätthålla bilden av den respekterade och omtyckta svensson. För någonstans inom oss finns en önskan om att tjejer ska gilla killar och vice versa. Det sticker lite i ögonen, hörs lite påträngande och hur ska barn kunna växa upp utan en pappa? 
 
Antingen tror vi inte på att homosexualitet finns eller så vill vi att de ska uppoffra det viktigaste vi kan finna i livet, kärleken, för att vi ska kunna sova tryggt om natten. Ja Peter må tycka om Stefan men jag vill inte ha min dygnsrytm störd, de får helt enkelt finna lyckan på något annat sätt. 
 
Likadant möter jag blickar som försöker få mig att förstå hur min utstickande existens gör det lite jobbigare i vardagen för tanter och män här och var. De ska på det svenskaste vis läxa upp jäntan och lära henne veta hut. Här går vi klädda likadant eller kan du stanna hemma. Här är det viktigaste att vi har samma liv, samma personlighet, samma sexualitet, samma samma samma. Hurra för husfriden!
 

Kommentera här: