21, 20 och 19 - Schweiz, Turkiet och Tjeckien

Det känns som att den här kategorin börjar bli lite all over the place men såhär är det. Jag åkte genom Schweiz med tåg och blev alldeles andningstagen, det funkar verkligen inte på svenska, blev breathtaken? Sjöar och berg och mysiga stugor. Min kärlek och samhörighet ligger dock hos Österrike då jag spenderat så mycket mer tid där men i allmänhet kändes det lite mer magiskt. Jag hade gärna jobbat där någon vinter, men eftersom jag endast spenderat tre timmar i Zürich har jag inte tillräckligt med kött på benen för att ge någon rättvis bild av landet.
 
Turkiet går på samma linje som Grekland och Cypern, men sätts främst då det var där jag lärde mig dyka, och jag minns att hotellet var makalöst bra. 
 
Men här börjar listan ta lite mer seriösa former vad det gäller info, för de resterande länderna på listan nu är i stort sett bara de där jag faktiskt spenderat lite mer tid i eller fallit pladask för. När jag var på väg till Prag förra sommaren stannade tåget i Brno och jag tog det mest impulsiva beslutet att haffa ryggsäcken och springa mot dörren för att stiga av. Hade ändå ingen hostelbokning i Prag och med interrailbiljetten var det sak samma vart jag åkte när. Varm sommarkväll, började leta efter hostel. Folk pekade i alla möjliga riktningar och jag gick och gick. Fram och tillbaka kors och tvärs. Två timmar senare hittar jag ett hostel cirka trehundra meter från där jag började. Men ju svettigare och tröttare man är när man snubblar in på ett hostel desto skönare är duschen och desto bättre sover man på natten. Träffade på detta hostel, för ovanlighetens skull, två svenskar som inte kände varandra. Vi tre hade intressanta diskussioner om religion på nån pub i stan nästa kväll, tog promenader och spårvagnar till en kall men uppfriskande sjö. Vi åt körsbär och gick runt i den mysiga staden. Vi tog en tur i de gamla historiska tunnlarna och tog idiotiska bilder. Det var en otroligt härlig blandning mellan avkoppling och intressanta diskussioner, och roliga samtal om hur man bäst gör om kyrkor till galna hostels.
 
När jag sen kom till Prag och fick fatt i en karta så jag en annons om en historisk vandring om andra världskriget som skulle starta ungefär tio minuter senare. Satte full galopp genom staden och kom knappt en kvart senare fram till gruppen som precis kommit igång. Och intressant var det! Sommaren tenderar att dra lite väl många turister till denna stad så den kändes sjukt crowded med folk som skulle sälja saker överallt. Hade nu med facit i hand hellre åkt dit under tidig höst eller sen vår, men jag är absolut nöjd med att ha sett staden. Den är mysig och roingivande och nära till alla möjliga städer som Krakow och Berlin. Definitivt sevärt!
 
 

Kommentera här: