Inkludera männen

Hur många känner för att kämpa för något man själv är exkluderad ifrån, hand upp.
 
Då menar jag inte att vita inte kan kämpa emot rasism eller att hererosexuella inte kan kämpa för rätten att älska den man har känslor för. Snarare; är det konstigt att män inte vill kämpa för feminismen då den snarare har kommit att lika en stenhård häxjakt utan några som helst marginaler? Det spelar ingen roll hur många bra killar det finns, det handlar hela tiden om vad dessa kan göra för att motverka patriarkatet ännu lite mer. Bra i teorin, kasst i praktiken. Vi människor behöver positiv bekräftelse och trots att dessa killar aldrig kommer ändra sitt synsätt som medmänniskor så kommer de heller aldrig kalla sig själva för feminister. Och ju färre killar som kämpar under dessa villkor desto ilsknare blir feministerna. Det är egentligen bara ett glapp av missförstånd som håller oss ifrån att stå på samma sida. Män uppfattar ofta inte att feminism står för jämställdhet, och jag kan förstå dom.
 
Visst är det så att större delen av allt våld och de flesta våldtäkter begås av män, likaså att dessa systematiskt förtrycker kvinnor runt om i världen tillsammans med det faktum att dessa även äger större delen av all mark, pengar, inflytande och social status, samt är norm. Vi gnäller inte över att dessa avbryter oss stup i kvarten eller att dessa ska synas och höras överallt i alla åldersgrupper. Vi gnäller inte över att män syns överallt i de flesta serier och filmer vilka klassas som unisex-material på samma sätt som män gnäller när de själva tvingas se filmer med övervägande kvinnor i huvudrollerna. Ja, männen måste möta oss halvvägs och se sin egen roll i det här samhället för att vi inte ska fortsätta i samma objektifierande och diskriminerande tankebanor. Men, och det här är viktigt, vi tjejer kan inte bara hålla om varandra. Vi kan inte se på alla män som potentiella rövhattar om vi vill få dom att känna sig välkomna i den feministiska miljön.
 
Det finns otaligt många män jag ser upp till och det finns fruktansvärt många bra egenskaper jag möter generellt hos män. Det finns en anledning till att de flesta av mina närmsta vänner är killar och över lag så känner jag mig trygg bland dessa. Jag gråter glädjetårar varje gång jag ser eller hör en kille ta ton för jämställdhet och jag har lärt mig massor genom att umgås med okomplicerade och starka killar. 
 
Men många hävdar att eftersom män redan tar så mycket plats i alla utrymmen bör kvinnorna vara de som kliver fram, tar ton, kräver sin del och driver feminismen. Ja. Men bara om vi vill ha med oss hälften av samhället i kampen. De män som lika ivrigt vill nå samma mål borde uppmuntras att fighta jämsides, inte kritiseras till sitt fördärv genom att kontinuerligt skickas i skamvrån för mediokra försök.
 
 
 
 

Kommentera här: