Pengar vs lycka

Hittade världens mysigaste bilder på en hund och en räv som blev bästa vänner, och i och med den artikeln hittade jag ytterligare en som uttryckte de fem saker vi människor verkar ångra mest när vi ligger på dödsbädden:
 
Jag önskar att jag haft mod att leva ett liv där jag var ärlig mot mig själv istället för att leva det liv som andra förväntade sig av mig, jag önskar att jag inte hade jobbat så hårt/mycket, jag önskar att jag hade haft mod till att uttrycka mina känslor, jag önskar att jag hade behållit kontakten med mina vänner, och jag önskar att jag hade tillåtit mig att vara lyckligare.
 
Status, jobb, pengar, prylar, egoism och utseende är alltså inte förknippat med lycka, och det är ju just lycka som överlägset är den mest betydelsefulla känslan hos oss människor i alla situationer. Samhället är en konstruktion av människor som tjänar på att vi rutas in i facken och ekorrehjular oss genom våra liv präglade av stress, krav och desperata sökanden efter luckor där vi kan känna mening med våra liv. Livet ska aldrig vara en kamp, och är livet outhärdligt gör du fel. Det är alltid ens största passion man ska jobba med, och pengar i överflöd kommer vi aldrig ha någon som helst nytta av.
 
 
 

Kommentera här: