En vecka

Folk tycker ofta man är överdriven och svår när man inte äter något som kommer från djur, somliga tar till och med illa upp och dom flesta undrar om det egentligen blir något över att äta när man är vegan. Jag trodde det skulle vara skitsvårt att sluta äta animaliska produkter, men i verkligheten var det enda svåra att hitta några uteställen med ett enda veganskt alternativ.
 
Så då tar man och lagar egen mat istället, och jag har aldrig provat så många olika maträtter som jag gör nu. Samir som jag delar lägenhet med är en gud när det kommer till matlagning och gör så god mat att det seriöst är omöjligt att sluta äta långt efter man redan är knäppa-upp-byxorna-mätt. Det går att göra precis likadan och minst lika god mat med veganska produkter som med de från djur. Byt ut kött mot soja, quorn och tofu (se bara till så att du tillagar den rätt). Byt ut mejeriprodukter mot rismjölk, sojamjölk, sojagrädde, sojayoghurt, mandelmjölk, kokosmjölk och mjölkfritt smör osv. Kött är bevisat sjukdomsframkallande medan grönsaker stärker kroppen, till skillnad från vad folk tror. Att äta veganskt är inte att leva på sallader, jag gillar inte ens sallad eller särskilt många råa grönsaker, det är lika mycket sidoföda som för köttätare.
 
Det hade varit fantastiskt kul att köra en utmaning där ni under en veckas tid bara får äta veganskt, det skulle förmodligen ta död på flera fördomar gällande matutbudet och möjligheterna till variation och god smak, se bara till att få in extra grönsaker med mycket protein och järn. Välj era favoriträtter och googla veganska alternativ så kan jag nästan lova att allt utom kotlett kommer finnas med. Det är skitbra för miljön, det är skitbra för kroppen och det är definitivt skitbra för djuren. Antar ni utmaningen?
 
Vegansk tacos
1 Dallo:

skriven

Fast vad tar djuren för skada om jag äter eller dricker mjölk som kommer från kor jag själv mjölkar eller ägg från höns som går i min eller grannens trädgård? Det tiölhör ju hönsens och kornas natur att producera mjölk och ägg. Bara en tanke :)

Svar: Mjölk är inte gjort för människokroppen, det är till för kalvar och ger oss otaliga sjukdomar. Men det vill såklart inte t.ex. skånemejerier att man talar för högt om eftersom dom inte skulle tjäna pengar på det. Ägg är inte mat, det är hönsmens. Kor är en av de största miljöbovarna på jorden och skulle förmodligen bara leva i en liten mängd om det inte var för människans uppfödning av dessa, så att ha dom drällandes i trädgården vore bara dumt. :)
Jenny

2 Dallo:

skriven

Du har allt bra koll på läget du :) Inte illa! Jag sa det när jag såg tidningen och säger det igen, du kommer kunna gå hur långt som helst! :)

Svar: Du är så go! :) Får man fråga ifall du vågade dig på utmaningen?
Jenny

Kommentera här: